PEP- ja pakotetiedot

Tunne asiakkaasi taustat


Useita eri toimialoja ja yrityksiä koskee ns. tehostettu asiakkaan tuntemisvelvoite (KYC). Velvoitteet perustuvat kansalliseen ja kansainväliseen lainsäädäntöön ja viranomaissääntelyihin, joiden avulla pyritään estämään rahanpesua (AML) ja terrorismin rahoitusta (Counter Terrorism Financing). On hyvä huomioida, että velvoitteet koskevat kaikkia yrityksiä, jotka tekevät käteiskauppaa isommilla summilla.

Ota yhteyttä

Palvelut lainsäädännön vaateisiin

Tunnista asiakkaasi luotettavien tietolähteiden avulla ja rikasta tieto vastaamaan vaatimuksia.

Tehostettua asiakkaan tuntemista

Tarjoamme palveluita asiakkaan tuntemiseen kaikille toimialoille.

Tarkista, tunnista ja seuraa

Helppoa tarkistusten teettämistä, tehostettua tunnistamista ja muutosten valvontaa.

Tarjoamme palvelut lainsäädännön vaateisiin

Asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen ovat oleellisia osia toimivassa liiketoimintaprosessissa, luottopolitiikan toteuttamissa ja riskienhallinnassa. Asiakkaan henkilöllisyyden tunnistaminen voidaan tehdä luotettavasta ja riippumattomasta lähteestä peräisin olevien teknisten tunnistamispalveluiden, virallisten tunnistusasiakirjojen ja muiden tietojen perusteella. Asiakkaiden tunteminen ja tuntemistietojen tallentaminen tulee tehdä, kun asiakkuus avataan tai asiakkaan kanssa tehdään yksittäinen liiketoimi kuten esimerkiksi kauppa tai rahoituspäätös. 

Useat toimialat velvoitettuja tehostettuun asiakkaan tuntemiseen

Rahanpesulaki velvoittaa useat eri liiketoiminta-alat toteuttamaan tehostettua asiakkaan tuntemista. Tehostettuun tuntemisvelvollisuuteen kuuluu mm. poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden (PEP) tunnistaminen, kansallisten tai kansainvälisten talouspakotteiden kohteena olevien henkilöiden ja yritysten tunnistaminen sekä yhtiöiden tai yhteisöjen tosiasiallisten edunsaajien tunnistaminen.

Tehostettu asiakkaan tuntemisvelvollisuus koskee erityisesti seuraavilla liiketoiminta-aloilla toimivia yrityksiä:

  • Pankit, rahoituslaitokset
  • Vakuutus- ja eläkevakuutusyhtiöt
  • Omaisuuden hoito- ja rahastoyhtiöt
  • Kiinteistövälittäjät
  • Vuokrahuoneen välittäjät
  • Tilintarkastajat, veroneuvottajat
  • Perintätoimistot
  • Lakitoimistot
  • Tilintoimistot/kirjanpitäjä
  • Veikkaus
  • Patenttitoimistot 
  • Käteiskauppa tai välitys: väh. 10.000€ (Esim. auto- ja venekauppa, huutokauppa, korukauppa, tekniset laitteet)

Tarkista ja seuraa Asiakastiedon avulla

Tarkistusten teettäminen avullamme on helppoa. Voit toimittaa asiakasrekisteristäsi vain yritys- ja henkilötiedot, ja Asiakastieto täydentää listaan muut tarvittavat tiedot, kuten vastuuhenkilöt, osakkaat ja tosiasialliset edunsaajat. Näiden tietojen avulla kansainvälisestä pakote- ja täytäntöönpanopalvelusta poimitaan osumat. Tulokset käydään aina kanssasi läpi, koska ensikertalaisen voi olla vaikea tulkita niitä.

Sanktiolistatarkistukset ja muu asiakkaan tuntemiseen tarvittavan tiedon kerääminen kannattaa ehdottomasti automatisoida osaksi prosessia. Näin moni prosessi nopeutuu ja voit olla varma, että kaikki tarvittavat tiedot on tarkastettu. Tämä voidaan myös jälkikäteen näyttää tehdyksi.

Mitä asiakkaamme kertovat meistä?

Kaikkien taustat pitää tarkastaa: Verkkokauppiaille tutulla yrityksellä on yli 8 000 asiakasta

Jokaisen yrityksen kannattaa tuntea omat asiakkaansa, ja sitä voi edellyttää myös lainsäädäntö. Esim. Maksupalveluyhtiö Paytraililla on yli 8 000 asiakasta, jotka sen täytyy tuntea.

”Asiakkuuden käynnistyessä tarkistamme yrityksen vastuuhenkilötiedot, yritystiedot ja taloudellisen tilanteen", kertoo Compliance Officer Kari Melender.

Tärkeä apu tässä työssä ovat Asiakastiedon tarjoamat palvelut. Paytrail on hyödyntänyt niitä lähes alkuajoistaan lähtien. Asiakastieto auttaa selvittämään myös edunsaajat ja sen, onko asiakasyrityksessä poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä tai kuuluuko se pakotelistoille.

Lue, miten Asiakastieto auttaa Paytrailia tunnistamaan asiakkaansa lain vaatimalla tavalla.

Luotollinen B2B-sopimus syntyy turvallisesti 10 minuutissa

Uuden yritysasiakkaan sopimusprosessi kesti ennen jopa puolitoista viikkoa, mutta nyt Scandic Hotels Oy voi toivottaa asiakkaan tervetulleeksi vain 10 minuutissa. Tässä ajassa asiakas on täyttänyt hakemuksen, saanut luottopäätöksen ja allekirjoittanut sopimuksen sähköisesti.

”Meille sopimuspalvelu tarjoaa kaiken, mitä yritysasiakkaiden kanssa solmittaviin sopimuksiin tarvitsemme. Tämä tehostaa työtämme, auttaa asiakaspalvelussa ja vapauttaa aikaa muihin tehtäviin. Näemme koko ajan, missä vaiheessa sopimuksen tekeminen on. Prosessi on entistä ekologisempi, koska paperia ei tarvita enää ollenkaan”, kertoo kirjanpitäjä Liisa Karvonen Scandic Hotels Oy:n taloushallinnosta.

Lue, miten Asiakastieto pystyi auttamaan Scandic Hotels Oy:ta parantamaan asiakaskokemusta.

Asiakastiedon automaattinen luottopäätös täydentää Ropo Capitalin laskun elinkaaripalvelun.

Prosessi luottoriskien arviointiin kannattaa automatisoida, kun luottopäätökset ja laskutus toistuvat periaatteessa samanlaisina. Asiakastiedolla on pitkä kokemus päätösmallien tekemisestä ja päätöksenteon automatisoinnista. Tämä kokemus ja osaaminen ovat nyt myös Ropo Capitalin palveluja hyödyntävien yritysten käytössä. 

”Luottoriskiä voi tehokkaasti pienentää panostamalla luotonhallintaan ja asiakasvalintaan. Asiakastieto on meille arvokas kumppani, jonka avulla tuomme vakioidut luottopäätösmallit osaksi asiakkaidemme laskutusprosessia”, kertoo Ropo Capitalin kaupallinen johtaja Sami Levy.

Lue, miten Asiakastiedon palvelut toimii osanaRopo Capitalin laskun elinkaaripalveluita.

anchor

Huomasitko, että sinullakin saattaa olla tarvetta tuntea verkostosi yritykset ja ihmiset tarkemmin?

Asiantuntijamme keskustelevat ja tarjoavat ratkaisuja tarpeeseesi selvittää, onko toimitus- tai alihankintaketjuun kuuluvilla kumppaneillasi yhteyksiä poliittisesti vaikutusvaltaisiin henkilöihin (PEP) tai ovatko ne kansainvälisillä sanktiolistoilla? Ketä ovat ns. tosiasialliset edunsaajat? Nämä on tiedettävä, jotta voi osoittaa tuntevansa asiakkaansa ja noudattavansa tarkasti lakia rahanpesun estämisestä. Meidän vahvuutemme on se, että olemme keränneet suomalaisyrityksistä osakastietoa yli kymmenen vuoden ajan. Emme ole pelkästään julkisen tiedon varassa.

Laita viestiä, niin asiantuntijamme kertovat lisää.

Täytä yhteystietosi

Pakotekontrolli on tärkeä osa yrityksen compliance-prosessia

Artikkeli Compliance tarkoittaa liiketoiminnassa lainsäädännön asettamien velvoitteiden noudattamista. Pankeille se on ollut arkea ja suurten investointien‘...‘

Ukrainan-sota herätti yritykset: Pakotelistan tarkistukset paljastavat kumppanien taustat

Artikkeli Pakotelistalla olevan yrityksen tai henkilön kanssa toimiminen on suuri maineriski. Asiakastiedon palvelu tuo ilmi myös vakavista rikoksista tuomitut‘...‘

Sanktiolistan automaattinen läpikäynti pienentää maineriskiä

Blogi Sanktiolistoilla lueteltuihin nimiin liittyy aina maineriski, vaikka valtaosa yrityksistä ja organisaatioista haluaa toimia oikein. Ne eivät‘...‘