Verkkomainonta tulee muuttumaan, sillä kolmansien osapuolten evästeiden (cookies) käyttöä mainonnan taustalla tullaan rajoittamaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö mainontaa voisi ja kannattaisi silti kohdistaa järkevästi. Asiakastiedon Kuluttajatutkapalvelun avulla löydät juuri ne kuluttajat, jotka todennäköisesti tarvitsevat sinun palveluitasi tai tuotteitaisi.
Evästeiden rajoittaminen ja niiden mahdollinen häviäminen haastaa mainostajat miettimään markkinoinnin ja myynnin kohdistamista uudella tavalla. Asiakastieto on kehittänyt uuden palvelun kuluttajien profilointiin, jonka avulla mainostaja löytää itseään kiinnostavia kohdeyleisöjä, vaikka evästedataa ei olisikaan enää käytettävissä tai se olisi vaillinaista.
Jos mainontaa tehdään kohdistamatta, on se usein kallista ja tehotonta. Asiakastiedon avulla mainostaja voi olla varma, että mainostaminen tapahtuu juuri sille yleisölle, jota halutaan tavoittaa.
Kuluttajatutkapalvelussa hyödynnetään mm. asiakkaantuottamaa paikkatietoa sekä Asiakastiedon laajaa tilastotietokantaa. Tällaisen datan avulla markkinointitoimenpiteet voidaan kohdistaa esimerkiksi nykyisiä asiakkaita muistuttaville kohderyhmille tai sellaisille asuinalueille ja henkilöille, jotka todennäköisesti tarjottavasta tuotteesta tai palvelusta kiinnostuvat.
Verkkomainonta muuttuu: Näin markkinoinnin kohdentaminen onnistuu tehokkaasti Artikkeli 27.09.2022 |
Kuluttajatutkapalvelu on yrityksellesi turvallinen käyttää. Kun lataat palveluun asiakasdataasi, se tuhoutuu heti, kun tiedot on analysoitu ja profiiliraportti luotu. Emme siis säilytä asiakasdatan yksilöintitietoja, vaan tieto säilyy siellä missä sen kuuluukin olla – sinun yrityksesi hallussa. Myös datan rikastamispalvelussa käytämme ainoastaan anonyymiä asiakasnumerotietoa.
Ensimmäiseksi kootaan eri lähteistä tietoa, jonka perusteella kohderyhmää lähdetään rakentamaan. Asiakastieto hyödyntää mm. seuraavia tietolähteitä Kuluttajatutkapalvelussaan: ruututietokanta, Asiakastiedon tilastodata, Asiakastiedon ja sen yhteistyökumppaneiden datarikasteet, verkosta kerätty data sekä virallinen tutkimustieto. Sen jälkeen tarkastellaan profiloinnin tuloksia, jotta huomataan potentiaalisen kohderyhmän yli- ja alikorostumat verrattuna väestötietoon.
Asiakas tai tämän yhteistyökumppani voi kohdentaa mainontaansa visualisoidun profiloinnin ja siihen liittyvän paikkatietokoordinaattien avulla. Tätä tietoa voi hyödyntää mm. verkkomainonnan kohdentamiseen, suoramarkkinointiin, printtimainontaan, ulkomainontaan tai TV- ja Radio-kampanjoihin.