Positiivinen Luottotietorekisteri on aloittanut toimintansa vuonna 2024. Asiakastieto rakentaa parhaillaan ratkaisua, jonka avulla Suomessa kuluttajille luottoa myöntävät yritykset pystyvät sitä parhaiten hyödyntämään. Riippumatta luottopäätösten määrästä Asiakastieto tarjoaa sopivan ratkaisun erilaisiin tuotteisiin ja tilanteisiin jopa niin, ettei asiakasyrityksen välttämättä tarvitse resursoida omaa IT-työtä uudesta rekisteristä haettavan tiedon käsittelyyn.
Vuonna 2013 avattu Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmä jatkaa toimintaansa ja sitä kehitetään koko ajan. Järjestelmästä saadun positiivisen luottotiedon avulla on tehty jo 36 miljoonaa vastuullista luottopäätöstä.
Kokoa kaikki tarvittavat tiedot yhden kanavan kautta.
Järjestelmä mahdollistaa vastuullisen ja tehokkaan luotonmyöntöprosessin.
Monipuoliset ratkaisut kustannustehokkaaseen luotonmyöntöön.
Danske Bankin Jermu Säippä ja Asiakastiedon Johanna Kurikka kertovat, miksi positiivisen luottotiedon hyödyntäminen on tärkeä osa vastuullista luotonantoa. Kun tiedetään, paljonko hakijalla on muita luottoja ja kuinka niitä on hoidettu, pystytään luotonhakijan maksuvara laskemaan tarkasti ja nopeasti.
Positiivinen Luottotietorekisteri on Verohallinnossa valmisteilla oleva rekisteri, johon kootaan tiedot yksityishenkilöiden luotoista ja tuloista. Rekisteri on tarkoitus ottaa käyttöön kahdessa vaiheessa: ensi vaiheessa sisältäen tiedot kuluttajien luotoista ja tuloista. Toisessa vaiheessa rekisteri sisältää tiedot luotoista, jotka on myönnetty yksityisille elinkeinonharjoittajille. Ensimmäisen vaiheen on tarkoitus olla valmis keväällä 2024.
Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmä on Asiakastiedon perustama järjestelmä, jossa positiivinen tieto (mm. luottojen lukumäärä ja yhteissumma, mahdolliset viiveet, lyhennys/kk, hakijan ilmoittamat vuositulot) haetaan kuluttajan toimeksiannosta. Asiakastiedon järjestelmä kattaa n. 40 pankkia ja luotonantajaa ja se on perustettu vuonna 2013. Järjestelmästä tehdään n. 700 000 kyselyä kuukaudessa ja se mahdollistaa vastuullisen ja tehokkaan luotonmyöntöprosessin yhdessä muiden Asiakastiedon palveluiden kanssa.
Positiivisen Luottotietorekisterin kyselyiden kustannukset ollaan arvioitu hallituksen esityksessä (HE 22/2022) asettuvan 1-2 euron välille. Hinnoitteluun liittyvä asetus valmistunee Valtiovarainministeriössä vuoden loppuun mennessä, jolloin tarkka kustannus per kysely on tiedossa. Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmän kyselyjen hinta on tällä hetkellä 0,36€/kysely.
Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmä elää ja voi hyvin jatkossakin. Järjestelmän avulla luotonantajat voivat mm. optimoida Positiivisesta Luottotietorekisteristä aiheutuvia kustannuksia. Asiakastiedon ratkaisujen avulla pyritään tilanteeseen, jossa Positiivisen Luottotietorekisterin tiedot johtaisivat hylkäävään luottopäätökseen ainoastaan pienessä määrässä tapauksista. Positiivisen Luottotietorekisterin tiedot on siis tarpeen kysyä vasta, kun luotonantaja on muutoin valmis myöntämään lainan.
Laki edellyttää luotonantajia hyödyntämään Positiivisen Luottotietorekisterin tietoja luottopäätöksissään niiden luottojen osalta, jotka myönnetään. Tämä mahdollistaa sen, että luotonantajat voivat pyrkiä karsimaan hakemuksia mahdollisimman tehokkaasti jo alkuvaiheessa, jotta turhia kustannuksia ei aiheutuisi. Asiakastiedon tuoteperheestä löytyvät erittäin monipuoliset ratkaisut vastuulliseen ja kustannustehokkaaseen luotonmyöntöön.
Asiakastieto mahdollistaa ratkaisujensa avulla koko luottopäätösprosessin läpiviemisen laadukkaalla ja ajantasaisella tiedolla. Voimme sisällyttää myös Positiivisen Luottotietorekisterin kyselyt olemassa olevaan prosessiin, joten asiakkaamme saavat ja voivat hyödyntää kaikkia tarvittavia tietoja yhden kanavan kautta.
Kattava ohjeistus valmistautumisesta rekisterin tuloon ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin löytyy suoraan hankkeen verkkosivuilta https://www.vero.fi/positiivinenluottotietorekisteri/.
Mikäli sinulla on kysyttävää, voit olla yhteydessä vastuumyyjääsi tai asiakaspalveluumme, asiakaspalvelu@asiakastieto.fi tai p. 010 270 7200.
Tuoteomistaja Teemu Välilä Asiakastiedosta kertoo Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmästä. Se on kustannustehokas ratkaisu luottoprosesseihin silloinkin, kun viranomaisen uusi rekisteri on jo käytössä.