Positiivinen luottotieto kuvaa yrityksen tai kuluttajan kykyä tai halua hoitaa maksuvelvoitteensa. Pääosin se koskee olemassa olevia luottoja ja niiden hoitamista.
Asiakastiedon ylläpitämän BLIS-palvelun (Business Loan Information System) avulla luottoa myöntävät yritykset vaihtavat keskenään tietoa niiltä luottoa hakevista yrityksistä. Palvelun käyttöön kysytään aina suostumus luotonhakijalta.
Asiakastiedon ylläpitämässä palvelussa positiiviset luottotiedot kerätään kuluttajan toimeksiannosta luotonantajien omista asiakasrekistereistä käytettäväksi luottopäätösten tekemiseen.
Positiivinen Luottotietorekisteri aloittaa toimintansa vuonna 2024. Asiakastieto rakentaa parhaillaan ratkaisua, jonka avulla Suomessa kuluttajille luottoa myöntävät yritykset pystyvät sitä parhaiten hyödyntämään. Tällä sivulla Asiakastieto jakaa tietoa ja auttaa asiakkaitaan valmistautumaan uuden rekisterin vaatimuksiin. Kerromme myös asiakkaidemme kokemuksia jo nyt käytettävissä olevan positiivisen luottotiedon hyödyntämisessä.
Danske Bankin Jermu Säippä ja Asiakastiedon Johanna Kurikka kertovat, miksi positiivisen luottotiedon hyödyntäminen on tärkeä osa vastuullista luotonantoa. Kun tiedetään, paljonko hakijalla on muita luottoja ja kuinka niitä on hoidettu, pystytään luotonhakijan maksuvara laskemaan tarkasti ja nopeasti.
Täytä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä.