Positiivinen luottotieto kuvaa yrityksen tai kuluttajan kykyä tai halua hoitaa maksuvelvoitteensa. Pääosin se koskee olemassa olevia luottoja ja niiden hoitamista.
Asiakastiedon ylläpitämän BLIS-palvelun (Business Loan Information System) avulla luottoa myöntävät yritykset vaihtavat keskenään tietoa niiltä luottoa hakevista yrityksistä. Palvelun käyttöön kysytään aina suostumus luotonhakijalta.
Asiakastiedon ylläpitämässä palvelussa positiiviset luottotiedot kerätään kuluttajan toimeksiannosta luotonantajien omista asiakasrekistereistä käytettäväksi luottopäätösten tekemiseen.
Positiivinen Luottotietorekisteri aloitti toimintansa vuonna 2024. Lue artikkelista, mikä positiivinen luottorekisteri on ja mitä hyötyä siitä kuluttajille ja luotonantajille on. Lisäksi kerromme miksi ja miten Asiakastiedon Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmää kannattaa hyödyntää positiivisen luottorekisterin ohella osana luotonmyöntämisprosessia.
Danske Bankin Jermu Säippä ja Asiakastiedon Johanna Kurikka kertovat, miksi positiivisen luottotiedon hyödyntäminen on tärkeä osa vastuullista luotonantoa. Kun tiedetään, paljonko hakijalla on muita luottoja ja kuinka niitä on hoidettu, pystytään luotonhakijan maksuvara laskemaan tarkasti ja nopeasti.
Täytä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä.