Luottoriskien hallinta
Kasvata liiketoimintaa optimoimalla yrityksesi luottopolitiikka
Myytkö laskulla tai teetkö luotollisia sopimuksia? Selvitätkö aina uuden asiakkaan taustat ja luottotiedot? Asiakkaan tai yhteistyökumppanin taloustilanne saattaa muuttua hetkessä, jolloin tuttukin asiakas jättää laskunsa maksamatta. Siksi asiakaskannassa tapahtuvia muutoksia tulee seurata ja omaa luottopolitiikkaa säätää, jotta yrityksen liiketoiminta ei kärsi.
Luottoriskien hallinta ja optimointi
Pidä luottoriskit kurissa ja optimoi ne eduksesiKun yritys myy laskulla tai tekee luottoon perustuvia sopimuksia, kannattaa luottoriskienhallintaan panostaa. Liiketoimintaan liittyy aina riskejä. Kehittämällä yrityksen luottopolitiikkaa pystytään kuitenkin karsimaan turhat riskit pois ja kasvattamaan yrityksen liikevaihtoa hallitusti. Luottopolitiikkaa kannattaa myös päivittää säännöllisesti, jotta se pysyy ajan tasalla liiketoimintaympäristön muuttuessa.
Selvitä taustat ja luottotiedot
Tarkastamalla asiakkaan tiedot vältyt yllättäviltä luottotappioilta sekä epäpäteviltä sopimuksilta.
Havaitse muutokset ja reagoi
Seuraa asiakkaissa tapahtuvia muutoksia, reagoi ajoissa ja vältä luottotappiot.
Optimoi ja automatisoi
Luottopolitiikan hienosäätö ja luottoprosessin automatisointi mahdollistaa lisämyynnin ilman luottoriskin kasvua.
Selvitä taustat ja vältä luottotappioita
Luottotappio syntyy, kun asiakas ei pysty maksamaan hänelle lähetettyä laskua. Laskun maksamatta jättänyt asiakas on melko usein yrittäjän tuttu, jonka taloustilanne on heikentynyt. Siksi on tärkeää tarkastaa jokaisen potentiaalisen asiakkaan taustat ja luottotiedot sekä seurata asiakkaiden maksukyvyissä tapahtuvia muutoksia, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Myös nimenkirjoitusoikeus kannattaa tarkastaa, jotta varmistut sopimuksen pätevyydestä. Luottotiedot ja maksuhäiriöitä ennustavat luottoluokitukset antavat vakaan pohjan yrityksesi luottopolitiikalle.
Reagoi ajoissa muutoksiin asiakkaan taloudessa
Taloudelliset tilanteet voivat muuttua nopeasti, jonka takia on tärkeä seurata asiakkaiden tilannetta. Valvomalla asiakkaiden taustatietoja on mahdollista huomata ajoissa sekä riskejä että potentiaalisia lisämyynnin paikkoja.
Asiakkaan tilanteen seuraaminen ja siihen reagointi voi myös vahvistaa olemassa olevaa asiakassuhdetta. Jos asiakkaalla on hetkellisiä taloudellisia haasteita, voit tarjota tukea proaktiivisesti ja kasvattaa näin asiakastyytyväisyyttä osoittamalla kiinnostusta haastavassa tilanteessa. Samalla turvaat yrityksesi saatavia.
Seuraa ja hienosäädä luottopolitiikkaasi
Omaa luottopolitiikkaa ja tehtyjä päätöksiä kannattaa seurata säännöllisesti. Ovatko nykyiset asiakkaat pystyneet maksamaan laskunsa ja minkälaisista asiakkuuksista on aiheutunut luottotappioita? Hienosäätämällä yrityksen luottopolitiikkaa ja automatisoimalla luoton myönnön prosesseja saattaa yritys saavuttaa lisämyyntiä ilman merkittävää luottoriskien kasvua. Avullamme pystyt luomaan yrityksellesi luottopolitiikan, jonka avulla löydät yrityksellesi hyviä uusia asiakkaita ja onnistut pitämään kiinni parhaista asiakkaistasi.
Mitä asiakkaamme kertovat meistä?
Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia reagoimaan muutoksiin asiakkaidensa taloudessa
Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia tietämään koko ajan, millainen maksukyky sen laskurahoitusasiakkailla on. Valvontapalvelu seuraa jatkuvasti juuri niitä tietoja, joissa tapahtuvat muutokset ovat kullekin käyttäjälle tärkeimpiä. Jos tiedot muuttuvat, palvelu lähettää näistä ilmoitukset heti. Näin palvelun käyttäjälle jää enemmän aikaa ennakoida hankalia tilanteita ja suojautua luottotappioilta.
”Valvontapalvelu on meille näppärä työkalu muun luotonvalvonnan ja yhteydenpidon kylkeen, jotta tiedämme jatkuvasti, mitä laskurahoitusta käyttäville asiakkaillemme kuuluu ja voimme reagoida nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin. Lisäksi ilmoitusten automaattisuus säästää tiimimme aikaa korvaamalla manuaalisen seurannan.”
Lue lisää miten Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia reagoimaan muutoksiin.
Asiakastiedon positiivinen luottotieto on tärkeä osa Danske Bankin vastuullista luotonantoa
Pankit ja rahoittajat tekevät vastuullisia luottopäätöksiä ja ehkäisevät kuluttajien ylivelkaantumista käyttämällä Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelua. Sen avulla luotonhakijan maksuvara pystytään laskemaan tarkasti ja nopeasti. Vastuullinen luotonanto on Danske Bankille luontainen toimintatapa, jota se on noudattanut aina.
"Käytämme Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelua kaikissa hakemuskanavissamme, ja se on olennainen osa meidän luotonmyöntöprosessiamme. Olisi vaikea luopua tämän palvelun hyödyntämisestä, sillä saamme sen avulla varmistettua tietoa asiakkaan taloudellisesta tilanteesta reaaliajassa", Jermu Säippä kertoo.
Asiakastieto rakensi positiivisen luottotiedon palvelun asiakkaidensa tarpeisiin vuonna 2013 ja myös kehittää sitä yhdessä asiakkaidensa kanssa jatkuvasti. Nykyään palvelun tietojen avulla tehdään puoli miljoonaa vastuullista luottopäätöstä joka kuukausi.
Lue lisää, miten Asiakastieto auttaa Danske Bankia tekemään vastuullisia luottopäätöksiä.
Yritysten positiivisesta luottotiedosta on paljon etua – Rahoittajan viesti: Liittykää mukaan
Yksityinen yritysten lainoittaja Siltaraha on käyttänyt Asiakastiedon BLIS-palvelua alusta asti. Kaikkien rahoittajien kannattaisi liittyä yritysten positiivisen luottotiedon järjestelmään. Näin sanoo yrityslainoja pk-yrityksille myöntävän Siltarahan liiketoimintajohtaja Pekka Pursiainen.
BLIS on lyhennys sanoista Business Loan Information System. Järjestelmä toimii siten, että rahoittajat luovuttavat luotonhakijan suostumuksella muiden tahojen käyttöön tiedot luottoa saaneista yritysasiakkaistaan. Ajantasainen tieto yritysten velkavastuista auttaa luotonmyöntäjiä välttymään luottotappioilta.
"Olemme käyttäneet palvelua alusta asti. Näemme siitä suurta etua meille", Pursiainen vahvistaa.
Luotollinen B2B-sopimus syntyy turvallisesti 10 minuutissa
Uuden yritysasiakkaan sopimusprosessi kesti ennen jopa puolitoista viikkoa, mutta nyt Scandic Hotels Oy voi toivottaa asiakkaan tervetulleeksi vain 10 minuutissa. Tässä ajassa asiakas on täyttänyt hakemuksen, saanut luottopäätöksen ja allekirjoittanut sopimuksen sähköisesti.
”Meille sopimuspalvelu tarjoaa kaiken, mitä yritysasiakkaiden kanssa solmittaviin sopimuksiin tarvitsemme. Tämä tehostaa työtämme, auttaa asiakaspalvelussa ja vapauttaa aikaa muihin tehtäviin. Näemme koko ajan, missä vaiheessa sopimuksen tekeminen on. Prosessi on entistä ekologisempi, koska paperia ei tarvita enää ollenkaan”, kertoo kirjanpitäjä Liisa Karvonen Scandic Hotels Oy:n taloushallinnosta.
Lue, miten Asiakastieto pystyi auttamaan Scandic Hotels Oy:ta parantamaan asiakaskokemusta.
Palvelut ratkaisun takana
Esimerkiksi seuraavien palveluiden avulla asiakkaamme ovat ratkaisseet päätöksenteon haasteita.Etsitkö ratkaisua johonkin muuhun data-haasteeseen?
Haluatko kuulla lisää, mitä tietoa sinun kannattaa asiakkaistasi tietää?
Asiakastiedon tavoitteena on luoda arvoa jokaiselle asiakkaalleen räätälöidysti asiakkaan toiveita kunnioittaen. Kommunikointi ja tarpeiden ymmärtäminen on avain tuloksekkaaseen yhteistyöhön. Kysy, keskustele ja oivalla kanssamme. Se ei sido sinulta rahaa, mutta aikaa vastaan voit saada arvokasta ymmärrystä oman luottopolitiikan tehostamiseen.
Haluatko kuulla lisää, miten Asiakastieto voi auttaa yritystäsi luottoriskien hallinnassa ja optimoimisessa? Jätä yhteydenottopyyntö ja asiantuntijamme käy kanssasi läpi juuri sinun yrityksellesi sopivat ratkaisut.