Asuntokauppapalvelun avulla mahdollistat sujuvat asuntokaupat asiakaan tarpeet huomioiden.
Asuntokauppapalvelu helpottaa ja nopeuttaa kiinteistönvälittäjän työtä. Palvelu auttaa ja ohjaa välittäjää tarjoamaan oikeat ja riittävät tiedot pankeille.
Asuntokauppapalvelun käyttö on maksutonta.
Asuntokauppapalvelun kautta saat myös PEP- ja pakotelistatarkistukset maksutta käyttöösi.
Asuntokauppapalvelu tarjoaa uusia, erilaisia tapoja toteuttaa asuntokaupat. Kiinteistönvälittäjä voi sopia asiakkaalle parhaan mahdollisen tavan toteuttaa asuntokaupan paikasta ja ajasta riippumatta.
Kiinteistönvälittäjän ja pankin kommunikointi paranee ja kaikki tiedot ovat helposti osapuolten saatavilla. Tietojen ja viestien vaihto on tietoturvallista GDPR:n vaatimukset huomioiden.
Välittäjä avaa Asuntokauppapalveluun tapahtuman.
Kun kaupan osapuolet ovat selvillä ja sopineet ehdoista, myyjän ja ostajan pankki tarkistavat ja hyväksyvät ehdot ennen varsinaisen kauppakirjan allekirjoittamista.
Tämän jälkeen kauppakirjan voi allekirjoittaa paikasta ja ajasta riippumatta.
Kiinteistönvälittäjä voi kommunikoida palvelun kautta tietoturvallisesti pankin kanssa eikä henkilötietoja tarvitse lähettää esimerkiksi sähköpostin välityksellä.
Pankit hoitavat sovitut maksut, varainsiirtoveron ja välityspalkkion maksun sekä osakekirjan siirtomerkinnän ja siirtämisen ostajan pankkiin.
Ensimmäisessä vaiheessa Asuntokauppapalvelun kautta voi tehdä yksityishenkilöiden ja kuolinpesien paperisten asunto-osakkeiden kauppoja ajasta ja paikasta riippumatta. Heti tämän jälkeen myös perinteiset kiinteistökaupat sekä yritysten tekemät kaupat ovat mahdollisia toteuttaa palvelun kautta.
Rajapintaratkaisu kiinteistövaihdannan palveluun on jo osana Asiakastiedon Kiinteistö- ja huoneistotietopalvelua ja tulee myös osaksi Asuntokauppapalvelua. Samoin osakehuoneistorekisterin tuomat tietopalvelut sekä uudet tavat tehdä asuntokauppaan huomioidaan palvelun kehityksessä Maanmittauslaitoksen aikataulut huomioiden.