Niko Norisalo joutui identiteettivarkauden uhriksi, vaikka oli pyrkinyt hoitamaan tietoturva-asiat aina huolella. Tapauksesta hän selvisi lopulta pienillä kuluilla, mutta suurella vaivalla. Minun Omatietoni -palvelu olisi hänen mielestään nopeuttanut rikoksen havaitsemista.
NIKO NORISALO sai maaliskussa 2019 postissa lainapalvelun maksukehotuksen, vaikka hän ei ollut vippejä ottanut. Hän oli joutunut identiteettivarkauden uhriksi, vaikka on aina pyrkinyt hoitamaan tietoturva-asiansa huolella.
”Lasku koski tammikuussa nimelläni nostettua tuhannen euron lainaa, jossa oli myös kohtuullisen kova korko. Lasku tuli perille vasta maaliskuussa, koska lainapalvelun osoitetiedoissa oli identiteettivarkaan antama väärä osoite”, Norisalo kertoo.
Heti asian huomattuaan hän soitti lainan myöntäneeseen yhtiöön.
”Sain ohjeen tehdä asiasta rikosilmoituksen. Rikosilmoituksen jälkeen asetin itselleni omaehtoisen luottokiellon kaikkiin luottotietopalveluihin, jotta nimelläni ei voisi enää tehdä mitään luottoa vaativia ostoksia tai hankintoja”, Norisalo muistelee.
Tapauksen myötä Norisalo otti käyttöönsä Asiakastiedon Minun Omatietoni -palvelun. Palvelu ilmoittaa käyttäjälle automaattisesti, kun hänen luottotietojaan kysellään sekä kyselyn tekijän. Automaattinen luottotietojen seuranta mahdollistaa välittömän reagoinnin, jos käyttäjän henkilötietoja yritetään käyttää väärin.
”Minun tapauksessani identiteettivarkaus tuli ilmi vasta parin kuukauden päästä tapahtuneesta. Monille on nykyisin selvää, että tietokoneet ja puhelimet on suojattava tietoturvapalvelulla, mutta omien henkilötietojen suojaaminen saattaakin sitten unohtua. Minun Omatietoni on omien henkilötietojen tietoturvapalvelu”, Norisalo suosittaa.