Asiakastieto Media

Verkkokaupan kasvu näkyy jo kuluttajien maksuhäiriöissä

Tiedote08.04.2021

Verkkokaupan kasvu näkyy jo kuluttajien maksuhäiriöissä

Suomalaiset kuluttajat ostavat yhä enemmän ja useammin tavaraa verkkokaupasta. Tämä näkyy myös Asiakastiedon julkaisemissa alkuvuoden maksuhäiriötilastoissa. Kuluttajille rekisteröitiin tammi-maaliskuussa yli 9 000 maksamattomista verkkokauppaostoksista johtuvaa maksuhäiriömerkintää. Määrä on 20 prosenttia suurempi kuin viime vuonna.

”Koronan kiihdyttämä kotoilubuumi on selvästi muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä ja lisännyt verkko-ostoksia. Kun hankintoja voi tehdä nopeasti ja helposti kotisohvalta, on kuluttajan tärkeää harkita tarkkaan, ovatko ostokset tarpeellisia ja toisaalta tietenkin, onko niihin varaa. Lisäksi verkkokauppiaan kannattaa selvittää turvalliset maksutavat ja muut tarpeelliset toimet luottoriskin hallitsemiseksi. Näin vältytään tappioilta ja ylivelkaantumiselta”, huomioi mediakontakti Ville Kauppi Asiakastiedosta.

Toinen selkeä muutos tilastoissa on kertaluottoihin liittyvien maksuhäiriömerkintöjen väheneminen alkuvuonna 10 prosentilla verrattuna viime vuoteen. Tämä johtunee viime vuonna tilapäisesti tiukennetusta kuluttajaluottojen korkokattosääntelystä, joka vähensi merkittävästi pienten rahaluottojen tarjontaa.

Maksuhäiriöisten henkilöiden määrä vakaa

Maksuhäiriöisten kuluttajien kokonaismäärä on alkuvuonna jopa hiukan pienentynyt. Maaliskuun lopussa Asiakastiedon rekisterissä oli merkintöjä yhteensä 391 600 henkilöllä. Vuodessa tämä joukko on kasvanut parilla tuhannella henkilöllä. 

”Mitään massiivista kasvua ei tilastoissa ole, vaikka korona on varmasti lisännyt muun muassa tuloihin liittyvää epävarmuutta. Prosessi laskun eräpäivästä maksuhäiriömerkintään on niin pitkä, että esimerkiksi loppuvuonna 2020 eskaloituneet maksuvaikeudet eivät välttämättä vielä ole ehtineet aiheuttaa maksuhäiriömerkintöjä. Tarkkailemme kuitenkin tilannetta”, Ville Kauppi toteaa.

Yritysten maksuhäiriöt selvässä laskussa

Maksuhäiriöisiä yrityksiä on tällä hetkellä Asiakastiedon tilastojen mukaan 42 500 ja niiden määrä on pienentynyt vuodessa kuudella tuhannella. Kehitystä ohjaa mm. perintälain tilapäinen muutos, joka on käytännössä estänyt tratan käytön yritysperinnässä tänä vuonna. Niin ikään konkurssien määrä on pysynyt alhaisena ja kääntynyt kasvuun vasta helmi-maaliskuussa 2021, kun tilapäinen, konkurssiin hakemista rajoittanut lakimuutos päättyi tammikuussa.

Asiakastieto seuraa konkurssiin haettujen ja asetettujen yritysten määrää Datakatsauksessa.

Lisätietoa:

Mediakontakti Ville Kauppi, 010 270 7504, ville.kauppi@asiakastieto.fi

Liitteet