Uudistetut palvelupaketit tehostavat yritysten riskien hallintaa
06.09.2024
Nyt Suomen Asiakastiedon yritysraporttipaketit ovat entistä selkeämpiä, sillä niitä uudistettiin kesällä 2024. Uudistuksen takana toiminut palvelupakettien tuoteomistaja Jaakko Nors on innoissaan muutoksista, sillä ne helpottavat asiakkaiden arkea merkittävästi.
Uudistetuista raporteista näkee olennaisen tiedon aiempaa selkeämmin. Raportit vastaavat paremmin suoraan käyttötarkoitukseen ja näin asiakas saa varmuutta päätöksentekoonsa.
Tässä artikkelissa Nors avaa tarkemmin uudistuksen taustaa, palvelupaketteihin tehtyjä muutoksia sekä kenelle paketit on tarkoitettu. Lisäksi hän listaa tärkeimmät hyödyt, miten uudistetut palvelupaketit tehostavat yritysten arkea ja riskienhallintaa.
Tutustu uudistettuihin palvelupaketteihin →
Miksi palvelupaketit uudistettiin?
Vanhoissa palvelupaketeissa oli paljon tietoa, siksi olennaisen tiedon kaivamiseen saattoi kulua asiakkailta huomattavasti aikaa. Aina asiakkaille ei ollut selvää, mitä tietoa raportista tulisi osata katsoa.
– Vanhat paketit olivat täynnä tietoa, myös epäolennaista, ja siksi raporttien käyttäminen oli monelle asiakkaalle haasteellista. Uudistimme paketit helpottaaksemme asiakkaidemme arkea, Nors kertoo uudistuksen taustasta.
Palvelupaketit uudistettiin vastaamaan paremmin yritysten tarpeisiin nykyisten asiakkaiden tarpeiden pohjalta.
– Selvitimme asiakkailtamme mikä tieto on heille tärkeää ja millaisissa tilanteissa he kaipaavat tietoja. Käytimme näitä pohjana uudistukselle, Nors valottaa.
Yksi uudistuksen taustasyistä oli, että asiakkaan ei tarvitse enää ostaa useita raportteja halutessaan tietoja. Kaikki olennainen tieto on kerätty yhteen raporttiin käyttötarpeen mukaisesti.
– Huomasimme vuosien varrella, että 99 % asiakkaistamme osti listan ensimmäisenä olleen raportin, vaikka vaihtoehtoja oli useita. Yksi syy varmasti oli, että raporttien nimistä ei käynyt selvästi ilmi, mihin tarkoitukseen ne oli tarkoitettu. Siksi teimme kokonaisvaltaisen uudistuksen pakettiemme selkiyttämiseksi. Nyt ne vastaavat aiempaa paremmin juuri siihen tarpeeseen, jota varten asiakas on tietoa hankkimassa, Nors toteaa tyytyväisenä.
Mitä uutta palvelupaketeissa on?
Nors kertoo, että palvelupaketit uudistettiin kokonaisuudessaan. Tämä kaikki päivitettiin:
1. Moderni käyttöliittymä
Palvelupaketit laitettiin kokonaan uusiksi aina käyttöliittymästä lähtien.
– Aloitimme uudistuksen räjäyttämällä vanhan käyttöliittymän: uusi käyttöliittymämme on moderni ja helppokäyttöinen, Nors kertoo iloisesti.
2. Raporttien määrä
Myös raporttien määrää selkiytettiin ja rajattiin voimakkaasti. Aiemmin listalla oli lähes 30 raporttia, uudistuksen myötä raportteja on seitsemän kohdennetusti eri käyttötarkoituksiin.
Asiakas voi hyödyntää raportteja kuukausipakettinsa puitteissa. Esimerkiksi Micro-paketti sisältää 20 kyselyä ja Compact-paketti 60 kyselyä kuukaudessa.
– Mikään turha raportti ei vie huomiota tai kuukausipaketin limiittiä, sillä paketit on kohdennettu käyttötarkoituksen mukaan, Nors tiivistää.
3. Uudet käyttötarkoituksen mukaiset nimet
Aiemmin vaikeaselkoiset raporttien nimet saivat uuden muodon. Raporttien nimet selkiytettiin vastaamaan suoraan käyttötarkoitukseen:
o Uuden asiakkaan tarkistus
o Luottolimitin korotus
o Maksuvaikeuksien selvitys
o Hankinnan toimittajatarkistus.
– Kiteytimme helposti saataville sellaiset palvelut, joita tavallisessa luottoriskien hallinnassa tarvitsee, Nors summaa.
4. Yksilölliset raporttitiedot
Jokaisessa raportissa on yksilöllisiä tietoja, jotka on personoitu juuri tiettyyn käyttötarkoitukseen.
– Lisäsimme jokaiseen raporttiin uudenlaisia tietoja, jotka ovat tyypillisesti puuttuneet asiakkaan tarkistuslistalta. Uudistukset muodostuivat pitkän kokemuksemme sekä asiakkaidemme kertomien käyttötarpeiden pohjalta, Nors avaa.
Esimerkiksi Uuden asiakkaan tarkistus -raportissa on uutena ominaisuutena liikennevalot, jotka antavat näkemystä kannattaako kyseiselle yritykselle myydä laskulla tai myöntää luottoa.
Luottolimitin korotus -raportissa on puolestaan erityinen yrityksen kasvua kuvaava mittari. Mittari kertoo, kuinka todennäköisesti yritys kasvaa seuraavan 12 kuukauden aikana.
Maksuvaikeuksien selvitys -raportissa on uutuutena perintämittari, joka antaa arvion, miten oma vapaaehtoinen perintä tulee onnistumaan. Mikäli mittari näyttää erittäin huonoa, on hyvin todennäköistä, että edes ulkoisen perinnän kautta ei ole enää mitään saatavilla.
Hankinnan toimittajatarkistus -raportissa vastuullisuus on isossa roolissa. Raportista saa selville kattavasti yrityksen vastuullisuuden tilaa ja näkee esimerkiksi mahdolliset ympäristörikokset.
5. Täydentävät lisäpalvelut
Saatavilla on lisäksi neljä erilaista maksullista lisäpalvelua, jotka voi halutessaan tilata suoraan käyttöliittymän kautta.
Esimerkiksi ESG-raportti on suosittu lisäpalvelu, jonka moni yritys tilaa koskien yhteistyökumppaneitaan, jotta voi selvittää heidän vastuullisuuttaan.
Kenelle palvelupaketit on tarkoitettu?
Uudistetut palvelupaketit on tarkoitettu niin luotonmyöntäjille kuin kaikille yrityksille, jotka tekevät sopimuksia laskutettavista palveluista.
– Jos uusien yritysasiakkaiden luottotietoja ei tarkista, on väistämätöntä, että jossain vaiheessa tulee luottotappioita, Nors toteaa.
Uusien palvelupakettien myötä tietojen tarkistaminen on nopeaa ja helppoa, joten luottotappiot on mahdollista minimoida.
Mitä hyötyä uudistetuista palvelupaketeista on asiakkaille?
Palvelupaketit uudistettiin asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen, jotta niistä on entistä enemmän hyötyä arjessa. Nors listasi uudistuksen viisi tärkeintä hyötyä.
1. Ajan ja resurssien säästö
– Kaikilla tuntuu olevan jatkuvasti kiire. Siksi arvokkain asia, jonka voimme tehdä, on auttaa asiakasta saamaan tarvitsemansa tiedon suoraan. Kun tuomme olennaisen tiedon jo valmiiksi asiakkaiden saataville, he säästävät paitsi aikaa mutta myös resursseja, kun kenenkään ei tarvitse kahlata isoa tietokasaa läpi löytääkseen etsimänsä, Nors kuvailee.
2. Laadukas, luotettava ja oleellinen tieto nopeasti saatavilla
– Vaikka tietoa on määrällisesti vähemmän, sen laatu ei heikkene vaan pikemminkin päin vastoin. Asiakas saa häntä aidosti hyödyttävän, olennaisen tiedon, ilman mitään ylimääräistä, Nors tiivistää.
3. Luottotappioiden minimointi
– Kun tietojen tarkastus on nopeaa ja helppoa, se tulee tehtyä todennäköisemmin. Tiedot tarkistamalla luottotappioiden riski pienenee huomattavasti, Nors kertoo.
– Toteutimme vuosiasiakkaillemme kyselyn aiemmin, jossa kävi ilmi, että jopa 30 % asiakkaista ei tarkista uuden asiakkaansa luottotietoja. Tavoitteenamme on saada tuo luku pienentymään, sillä tietojen tarkistuksella on merkittävä vaikutus luottotappioiden syntyyn, Nors jatkaa.
4. Riskien hallinnan tehostaminen
– Raportteihin on koottu vain ne tiedot, jotka kiinnostavat ja ovat tärkeitä riskien hallinnan kannalta. Kohdennettujen raporttien ansiosta asiakas saa tarvitsemansa tiedon nopeasti, jolloin myös riskien hallinta tehostuu eikä raporttien tarkistaminen jää ajankäytöstä kiinni, Nors summaa.
5. Helposti tulkittavat raportit
– Palvelumme poikkeaa muista vastaavista, sillä olemme rakentaneet paketit sen pohjalta missä tilanteessa asiakas on ja mitä tietoa hän tarvitsee. Autamme asiakasta pidemmälle kuin että tarjoaisimme vain yksittäisen raportin. Raporteissamme on aina mukana sanallinen tulkinta sekä selkokielinen ohjeistus, miten raporttia tulee lukea.
– Mikäli asiakkaalla jää epäselvyyksiä tai kysyttävää raportin tiedoista, he voivat aina kääntyä asiakaspalvelumme puoleen, Nors täydentää.
Miten palvelupaketit tehostavat yrittäjien riskien hallintaa?
Nors muistuttaa, että tärkeintä palvelupakettien käyttämisessä on, että raportteja muistetaan hyödyntää eri tilanteissa. Palvelupakettien uudistettujen nimien avulla yritysten on mahdollista havaita eri käyttötilanteet, joissa tiedot on hyvä tarkistaa.
– Nyt kun olemme pakettien uudistamisen myötä tehneet tietojen tarkistamisen näin helpoksi, ei saisi olla niin laiska, että jättää tietoja enää tarkistamatta, Nors toteaa ja alleviivaa, että jokainen tarkistamatta jätetty yritystieto on riski tuleville luottotappioille.