Asiakastieto Media

Maksuhäiriöisten kuluttajien määrä kääntyi jälleen kasvuun

Tiedote05.04.2024

Maksuhäiriöisten kuluttajien määrä kääntyi jälleen kasvuun

Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä olevien maksuhäiriöisten henkilöiden määrä on alkuvuonna kasvanut noin viidellä tuhannella, ja maaliskuun lopussa heitä oli yhteensä 355 600. Viime vuonna maksuhäiriöisten henkilöiden määrä oli vielä huomattavassa laskussa pääosin lakimuutosten myötä.

Ilmiönä voidaan pitää ylivelkaantuneisuuden rajalla olevien kuluttajien liikkumista edestakaisin puhtaiden luottotietojen ja maksuhäiriön välillä. Maksuhäiriömerkinnän saa nykyään pois maksamalla sen perusteena olevan velan. Jos henkilö ei samalla onnistu vakauttamaan omaa talouttaan, jäävät puhtaat luottotiedot monelle lyhytaikaiseksi iloksi.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes 19 000 suomalaista sai ensimmäisen maksuhäiriömerkinnän.

”Tämä luku on aiemmin liikkunut 14-15 tuhannen tasossa. Hyppäys tilastoissa vahvistaa kokemuksemme siitä, että maksuhäiriöistä pyritään eroon keinolla millä tahansa, mutta ilman kestävää muutosta omassa taloudessa tie takaisin rekisteriin on nopea. Halu päästä eroon merkinnöistä on tietysti ymmärrettävä, sillä maksuhäiriö vaikeuttaa arkea monin tavoin”, kertoo viestintäpäällikkö Ville Kauppi Asiakastiedosta.

TUTUSTU Asiakastiedon maksuhäiriötilastoihin

Positiivinen luottotieto antaa kokonaiskuvan omista luotoista

Huhtikuun alussa toimintansa aloitti verohallinnon ylläpitämä positiivinen luottotietorekisteri. Sen avulla jokainen suomalainen voi entistä helpommin hahmottaa oman velkatilanteensa. Luotonantajilla on velvollisuus tarkistaa hakijan tiedot uudesta rekisteristä, kun aikovat tehdä myönteisen päätöksen uudesta kuluttajaluotosta.

Luotonantajilla on jo pitkään ollut tarve selvittää luotonhakijan maksukykyä ja aiempaa luottohistoriaa laajemmin kuin pelkästään maksuhäiriöiden perusteella. Siksi Asiakastieto kehitti yhdessä kuluttajaluottoja myöntävien asiakkaidensa kanssa tiedon jakamiseen perustuvan positiivisen luottotiedon palvelun jo vuonna 2013.

”Asiakkaamme ymmärtävät positiivisen luottotiedon arvon erittäin hyvin ja osa heistä on hyödyntänyt sitä palveluidemme kautta jo toistakymmentä vuotta. Jos luotonhakijalla on ennestään monta luottoa tai niiden yhteissumma on suuri, se kertoo kohonneesta luottoriskistä ja siitä, ettei maksuvara riitä muuhun. Uuden luoton myöntäminen ei ole silloin vastuullista tai kannattavaa. Luotonantajat tietävät tämän ja toivottavasti uusi rekisteri auttaa myös meitä ihmisiä itse huomaamaan, milloin oma talous ei kestä uutta luottoa”, Ville Kauppi huomioi.

Lisätietoa medialle: markkinointitiimi@asiakastieto.fi

Omia luottotietoja koskevat kyselyt: Asiakaspalvelu 010 270 7300, omatieto@asiakastieto.fi

Liitteet