Asiakastieto Media

Löydätkö uusia B2B-asiakkaita nopeasti? Näin data tuo tehoa myyntiin ja markkinointiin

Uutinen31.03.2021

Löydätkö uusia B2B-asiakkaita nopeasti? Näin data tuo tehoa myyntiin ja markkinointiin

Potentiaalisten yritysasiakkaiden tunnistaminen dataa ja analytiikkaa hyödyntäen vie vain pari minuuttia. Varsinkin poikkeusaikoina oikean kohderyhmän tavoittaminen on elintärkeää.

Suomessa on hieman laskentatavasta riippuen noin 700 000 toimivaa yritystä, ja uusia perustetaan vuosittain noin 70 000. Fakta on, että kaikki ne eivät ole potentiaalisia B2B-asiakkaita. Kuinka myynti ja markkinointi onnistutaan kohdistamaan kaikkein potentiaalisimmille yritysasiakkaille?

Varsinkin vaikeina aikoina resurssien kohdentaminen oikein on elintärkeää.

– Hyvinä aikoina kaikki rummuttavat ja joukosta on vaikea erottua. Huonoina aikoina otetaan markkinaosuuksia. Silloin monet laittavat pään pensaaseen, mutta rohkeat markkinoivat vähintään samalla teholla kuin aiemmin, sanoo kehitysjohtaja Pasi Kokkonen Customer Data Management -yksiköstä Asiakastiedosta.

Tieto on arvokasta pääomaa

Asiakaskohderyhmä hahmotellaan jo ennen kuin yritys lähtee myymään tuotettaan tai palveluaan. Vähitellen sille alkaa kertyä asiakasrekisteriä, joka on syytä pitää kunnossa ja ajan tasalla: oikeat tiedot ovat yrityksen arvokkainta pääomaa.

– Toiminta ei ole tehokasta, jos laskut eivät mene perille tai myyjät kontaktoivat vääriä henkilöitä ja ajavat vääriin paikkoihin.

Asiakastieto auttaa pitämään rekisterin kunnossa ja tarjoaa ratkaisuja kohdentamiseen silloinkin, kun asiakkaita ei vielä ole.

– On tärkeää tietää, millaiseen asiakkaaseen olemme yhteydessä, jotta se ongelma, jonka haluamme ratkaista, on asiakkaalle oikeasti ongelma. Se on pystyttävä lukemaan ennakkotiedoista ja tunnusluvuista, toteaa Suomen Yrittäturvan Teemu Lillrank.

Kuka kasvaa, kuka on iso riski?

Yrityksen liiketoiminta tehostuu omaa asiakaskuntaa analysoimalla. Kenelle voi myydä lisää? Tieto auttaa siirtymään mutusta ja arvailuista tulosten tekemiseen. Asiakastieto tunnistaa riski- ja kasvuluokituksia hyödyntämällä asiakaskunnasta todennäköisimmät kasvajat ja matalariskisimmät yritykset. Siten myynti ja markkinointi voidaan kohdistaa tehokkaasti maksukykyisille yrityksille.

Kyse on myös riskienhallinnasta. Viime vuonna jo 43 400 yrityksellä oli maksuhäiriömerkintä. Taloudellisen riskin kasvusta kertoo moni muukin muuttuja. Asiakkaan taustat kannattaakin tuntea ja pitää maksukäyttäytymistä silmällä.

Asiakastieto tukee myös uusasiakashankinnassa. Hyvä tapa löytää uusia asiakkaita on tutkia nykyisiä ja etsiä lisää vastaavia yrityksiä. Tämä vie Asiakastiedon YritysfiltteriPro-työkalulla vain minuutteja.

Tutustu YritysfiltteriPro:hon!

Muista henkilökohtaisuus

Vaikka myynnin ja markkinoinnin tehostamisessa on kyse numeroista ja analyyseista, ei henkilökohtaisuutta saa unohtaa myyntityössä.

– Yritys ei osta ihmiseltä, vaan ihminen ostaa ihmiseltä. Jos ei saa ihmistä vakuuttumaan tuotteesta tai palvelusta ja sen hyödyistä, on vaikea tehdä kauppaa, Kokkonen sanoo.

Tärkeää on myös pohtia, keneen kannattaa olla yhteydessä asiakasta kontaktoidessa. Onko oikea henkilö yrityksen toimitusjohtaja vai olisiko parempi yrittää saada yhteys talouusosastolle tai vaikkapa myyntiin? Yhä useammin hankintapäätös syntyy monen henkilön yhteistyönä.

Osallistu maksuttomaan webinaariin, jossa kerromme kohderyhmien muodostamisesta!

Datalla tehoa myyntiin ja markkinointiin x 3

1. Ajantasainen asiakaskanta on koko yritystoiminnan perusta. Pidä se kunnossa ja analysoi sitä.
2. Älä ammu sokkona. Tunnista sopiva markkina ja potentiaaliset asiakkaat ulkopuolisen datan avulla. Asiakastieto auttaa kirkastamaan kasvun paikat.
3. Muista henkilökohtaisuus. Jos asiakasmassaa on paljon, sama viesti tietyissä kanavissa ei toimi kaikille. Tee uusasiakashankinnassa segmentointia ja jaa asiakkaat pienempiin ryhmiin. Mieti, miten lähestyt heitä. Mitkä asiat vievät lähemmäs ostamista? Asiakastieto auttaa myös tässä työssä.

Liitteet