Uutiset ja tilastot

Tältä sivulta löydät viimeisimmät tiedotteet, artikkelit, konkurssitilastot ja muut tilastouutiset


Lisää myyntiä? Syvennä asiakastuntemustasi näillä vinkeillä

17.01.2025

Lisää myyntiä? Syvennä asiakastuntemustasi näillä vinkeillä

Hyvä asiakasymmärrys on sitä, että tiedät, keitä omat asiakkaasi ovat ja millaisia tarpeita heillä on. Syvällinen asiakasymmärrys sen sijaan on tehokas keino kasvattaa myyntiä, kohdistaa markkinointia oikein ja minimoida yritystoiminnan riskejä.

Syvällinen asiakasymmärrys voi pitää sisällään esimerkiksi tietoa B2C-asiakkaan verkkokauppakäyttäytymisestä ja markkinointimateriaaleihin reagoimisesta, kun taas syvällinen ymmärrys B2B-kentällä ulottuu yrityksen vastuuhenkilöihin asti.

Miten kehittää hyvästä parempi? Nappaa alta vinkit B2B-asiakkuuden syventämiseen:

1. Luo perusta - käytä oikeaa dataa

Jotta käyttämäsi aika ja raha kohdentuvat tehokkaasti oikeille henkilöille, keskity käyttämään ajantasaista asiakasdataa. Tiedätkö, millaiseen tietoon päätöstesi kannattaa perustua? Kaiken pohjana on oma asiakasrekisterisi, jota rikastamalla analysoit nykyasiakkaasi ja rakennat uusia kohderyhmiä kustannustehokkaasti.

Syvennät ymmärrystä asiakkaistasi erilaisten asiakasanalysointien ja mallinnusten avulla. Mitä tarkempia kohderyhmiä luot, sitä paremmin pystyt kohdistamaan viestisi oikein.

Autamme mielellämme analysoimaan nykyistä asiakaskantaasi, löytämään uusia potentiaalisia asiakkaita sekä luomaan tehokkaampia kohderyhmiä. Lue lisää, miten voit laajentaa oman asiakasrekisterisi sisältämää tietoa »

2. Kohdenna oikein

Markkinoinnin työkalua ei kannata myydä talousjohtajalle, tai kivimurskainta sote-alalle. On tärkeää löytää juuri ne asiakkaat, jotka ovat liiketoimintasi kannalta oleellisia. Kun tunnet yrityksen päättäjät, osaat kohdentaa yhteydenoton ja markkinoinnin suoraan heille, joilla on valta päättää ja jotka ymmärtävät toimialaasi. Säästät aikaa laadukkaammilla asiakaslistoilla ja saat parempia tuloksia pienemmin kustannuksin.

Avullamme pääset etsimään kohderyhmiä koko Suomen yritys-, yrityspäättäjä- tai kuluttajajoukostasekä suunnittelemaan yrityksesi myynti- ja markkinointitoimenpiteitä alueellisesti tai toimialoittain.

3. Minimoi taloudelliset riskit ja mainehaitat

Syvälliseen asiakasymmärrykseen sisältyy tieto siitä, ovatko vastuuhenkilöt mukana muissa yrityksissä, onko niissä maksuhäiriöitä tai onko vastuuhenkilöitä määrätty jopa liiketoimintakieltoon. Syvällisempi asiakkaan tunteminen ehkäisee luottotappiota.

Jos toimialaa velvoittaa lainsäädäntö, vaatii tehostettu asiakkaan tunteminen selvitystä esimerkiksi rahanpesusta ja terrorismin rahoittamisesta sekä siitä, onko asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP), tai kohdistuuko tähän kansainvälisiä talouspakotteita. Tieto osakkaista auttaa hahmottamaan kokonaiskuvan yrityksestä - piileekö asiakkuudessa maineriskejä?

4. Tunnista kasvun paikat

Asiakastiedon datarikasteiden avulla tunnistat potentiaalisimmat asiakkaasi ja tiedät mistä sellaiset löydät. Näitä voivat olla esimerkiksi ne asiakkaat, joiden ostot ovat pienet, mutta joiden profiili on isoja asiakkaiden kanssa samankaltainen. Kasvuun liittyy usein tarpeita, joita asiakas ei itse välttämättä tunnista. On myös tärkeää kontaktoida uudet päättäjät, jotka voivat tuoda mukanaan uusia tarpeita.

Entä onko osakkaiden joukossa nimekkäitä sijoittajia? Jos he ovat jo osoittaneet taitonsa kehittää kasvuyritystä, se voi enteillä yrityksen kehitykselle hyvää ja luoda paikkoja myynnille.

5. Pidä prosessia yllä

Asiakasymmärrys on jatkuva prosessi, joka perustuu laadukkaaseen asiakasrekisteridataan. Kun tunnet asiakkaasi paremmin, voit kohdistaa toimenpiteesi tarkasti valittuihin asiakasryhmiin, aktivoida asiakasrekisterisi piilevän potentiaalin ja hyödyntää sitä yrityksesi myynnin kasvattamiseksi.

Asiakasrekisterin sisisältämän datan käyttökelpoisuus ja oikeellisuus määrittelevät, kuinka hyvin yrityksesi menestyy myynnissä ja markkinoinnissa. Asiakastiedon avulla pystyt päivittämään, valvomaan sekä rikastamaan asiakasrekisterisi sisältöä helposti.

Lue lisää Asiakastiedon analytiikkapalveluista tai jätä yhteystietosi niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä »