Uutiset ja tilastot

Tältä sivulta löydät viimeisimmät tiedotteet, artikkelit, konkurssitilastot ja muut tilastouutiset


Kuinka välttää liiketoimintariskejä? ESG Rating auttaa yrityksiä tuntemaan asiakkaansa ja yhteistyökumppaninsa

05.03.2025

Kuinka välttää liiketoimintariskejä? ESG Rating auttaa yrityksiä tuntemaan asiakkaansa ja yhteistyökumppaninsa

Tänä päivänä yrityksille on yhä tärkeämpää varmistua yhteistyökumppaneidensa ja asiakkaidensa vastuullisuudesta. Jos sidosryhmiensä vastuullisuutta ei tunne, voi riskinä olla vakava mainehaitta, joka voi tehdä tyhjäksi vuosien brändityön ja huolella rakennetut luottamussuhteet.

Mahdollisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden vastuullisuuden arvioinnin helpottamiseksi Suomen Asiakastieto on kehittänyt uuden ESG Rating -palvelun. Palvelun tavoitteena on tarjota vertailukelpoista vastuullisuusdataa suomalaisista yrityksistä helposti tulkittavassa muodossa tärkeiden päätösten tueksi.

Tässä artikkelissa Suomen Asiakastiedon Riku Salminen kertoo tarkemmin, kenelle ja mihin tilanteisiin ESG Rating -palvelu on luotu, ja millaisia vastuullisuusriskejä se auttaa välttämään.

ESG-tietoja hyödynnetään moneen: ne ohjaavat liiketoimintaa sekä rahoitus- ja vakuutuspäätöksiä

Vastuullisuus kattaa kolme osa-aluetta: ympäristö, sosiaalinen vastuullisuus ja hyvä hallintotapa. Näihin kolmeen viitataan kirjainlyhenteellä ESG (Environment, Social, Governance). Vastuullisuusraportointia edellytetään Suomessa suurilta yrityksiltä EU:n kestävyysraportointidiirektiivin mukaan, mutta vastuullisuustietoja hyödynnetään myös liiketoiminnan käytännön päätöksenteossa.

“Suomalaiset yritykset ovat lähtökohtaisesti lainkuuliaisia ja vastuullisia”, Salminen kertoo. “Mutta myös tehokkuus ja kasvavat kustannukset, esimerkiksi energian hinta ohjaa yrityksiä automaattisesti entistä vastuullisempiin ja kestävämpiin päätöksiin.”

ESG-tietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi alihankkijoita tai yhteistyökumppaneita valittaessa. Näin vältetään maine- ja taloudellisia riskejä, ja varmistetaan yhteistyökumppanien toiminnan sopivuus yrityksen omiin arvoihin ja tavoitteisiin.

“Monelle yritykselle voi tulla myös yllätyksenä, että ESG-tietoja käytetään esimerkiksi rahoitus- ja vakuutuspäätöksissä ja pahimmillaan se voi olla jopa lainansaannin este”, Salminen huomauttaa.

Rahoitus- ja vakuutusyhtiöt tarkastelevat asiakkaitaan tarkasti ja ESG-tiedot tarjoavat lisää hyödyllistä tietoa. Ne auttavat luomaan yhä paremman kokonaiskuvan asiakkaasta ja näin välttämään riskejä. ESG Ratingin tyyppinen luokitus tarjoaa vielä selkeämmän ratkaisun tietojen tarkastamiseen ja toisaalta yrityksille entistä helpomman tavan osoittaa itse vastuullisuuttaan.

Mitä ovat vastuullisuusriskit ja miten ne voivat vaikuttaa yritystoimintaan?

“Vastuullisuusriski on aina maineriski”, tiivistää Salminen.

Tänä päivänä yrityksen on oltava varma koko toimitusketjunsa eettisestä toiminnasta kaikilla vastuullisuuden osa-alueilla. Vastuullisuuden laiminlyönnistä voi seurata taloudellisia sanktioita, mutta erityisen kalliiksi pitkällä aikavälillä tulee maineen ja luottamuksen menetys.

Jos yrityksen tai sen kumppaneiden hallintotavasta puuttuu läpinäkyvyyttä, voi hallinnosta paljastua esimerkiksi korruptiota. Sosiaalisia riskejä voi löytyä yrityksen toimitusketjusta: joku alihankkija käyttää työvoimaansa epäeettisesti, ei huolehdi työturvallisuudesta tai käyttää lapsityövoimaa. Toisaalta alihankintaketjusta voi löytyä myös ympäristölle tuhoa aiheuttavia tai ilman asianmukaisia ympäristölupia operoivia toimijoita.

“Jos yritys on rakentanut luottamusta ja brändiä kymmeniä tai jopa satojakin vuosia niin tällainen voi hetkessä turmella sen maineen, jonka eteen on tehty paljon töitä”, Salminen summaa.


Asiakastiedon ESG-johtaja Riku Salminen
 

ESG Rating kokoaa vastuullisuustiedot selkeästi yrityspäättäjien käyttöön

Suomen Asiakastiedon ESG Rating -palvelu suunniteltiin tarjoamaan yrityspäättäjille dataa, jonka pohjalta tehdä perusteltuja päätöksiä. Se auttaa hahmottamaan helposti, millä tasolla esimerkiksi mahdollisen uuden yhteistyökumppanin vastuullisuus on, tai vertailemaan kilpailutukseen osallistuneiden ESG-luokituksia.

ESG Rating on ensimmäinen palvelu, joka luokittelee vastuullisuuden ja kestävyyden näkökulmasta kaikki suomalaiset yritykset mukaan lukien pienet ja keskisuuret yritykset. Luokitus on saatavilla yli 243 000 yrityksestä.

“Palvelu sisältää jokaiselta yritykseltä sekä viisiportaisen ESG Rating -luokituksen, ja siihen vaikuttaneet ESG Scoring pisteet”, Salminen kertoo.

“Laskemme jokaiselle yritykselle erikseen pisteet ympäristövastuusta, sosiaalisesta vastuusta ja hyvästä hallintotavasta, maksimin ollessa 100 pistettä jokaisessa kategoriassa ja lisäksi palvelu näyttää näihin pisteisiin eniten vaikuttaneet muuttujat. Se näyttää yritykset yhteismitallisina ja sitä kautta vertailukelpoisina.”

ESG Rating -palvelu koostaa tiedot julkisista lähteistä sekä yritysten itsensä raportoimista tiedoista ESG-palvelun kautta. Luokituksen koostamisessa huomioidaan jopa 258 tietopistettä eri teemoista.

“Hyvään hallintotapaan vaikuttaa muun muassa yrityksen maksamat verot ja lainmukaisuus”, Salminen tarkentaa. “Sosiaaliseen vastuuseen puolestaan esimerkiksi työturvallisuuteen liittyvät asiat, ja ympäristövastuuseen yrityksen päästöt ja ilmastotoimet.”

Salmisen mukaan jokaisen suomalaisen yrityksen kannattaa myös oma-aloitteisesti raportoida vastuullisuustietonsa Suomen Asiakastiedon ESG-palveluun. Raportointi on maksutonta ja täydentämällä itse puuttuvia tietoja voi parantaa omaa luokitustaan – ja näin parantaa mahdollisuuksiaan julkisissa kilpailutuksissa, tarjouskilpailuissa tai lainaa hakiessaan.

Kenelle ESG Rating on hyödyksi?

ESG Rating -palvelu on tällä hetkellä saatavilla Suomen Asiakastiedon sopimusasiakkaille. Tulevaisuudessa sen saatavuutta on tarkoitus laajentaa.

Palvelu on hyödyllinen yrityksille kokoluokasta ja toimialasta riippumatta. Salminen uskoo, että sitä tulevat hyödyntämään erityisesti pankit, rahoituslaitokset ja vakuutusyhtiöt. Myös julkinen sektori hyötyy palvelusta merkittävästi, sillä se tarjoaa kilpailutuksissa välttämätöntä tietoa selkeässä muodossa: ESG-luokitus auttaa karsimaan ja luokittelemaan julkisiin kilpailutuksiin osallistuneita toimijoita entistä tehokkaammin.

“Palvelu tulee tarpeeseen aina, kun yritys haluaa varmistaa, että se tekee vastuullisia ja kestäviä päätöksiä. Sen avulla voi myös kartoittaa miten yritys pärjää vastuullisuus asioissa kilpailijoihinsa nähden”, Salminen summaa.

“ESG Rating auttaa ja mahdollistaa, että organisaatiot voivat tehdä vastuullisia hankintapäätöksiä: he voivat alkaa nyt sisällyttää ESG Rating vaatimukset tarjouspyyntöihin ja julkisiin kilpailutuksiin, samaan tapaan kuin nyt käytetään luottoluokitusta ja varmistaa näin, että toimittajat täyttävät ESG-vaatimukset alusta alkaen.”

ESG Rating palvelu on nyt saataville kaikille sopimusasiakkaillemme 20 % alennuksella 31.3.2025 saakka. Ota palvelu käyttöön saman tien!