Asiakastieto Media

Kiinteistönvälittäjät: Asuntokauppa digitalisoituu vääjäämättä

Artikkeli25.10.2019

Kiinteistönvälittäjät: Asuntokauppa digitalisoituu vääjäämättä

Asuntokaupan digitalisoituminen alkaa sopimusten solmimisen ja vakuuksien siirtelyn sähköistämisestä. Ruotsissa nopeasti yleistynyt toimintatapa on nyt tulossa Suomeenkin.

Tarve kehittää asiakaskokemusta ja tehostaa prosesseja ohjaa asuntokaupan vahvasti digitaalisiin toimintatapoihin. Kokonaisuutena kehitys voi kestää pitkään, mutta sopimusten allekirjoittamiseen sekä vakuuksien ja omistusoikeuksien siirtoihin liittyvät transaktiot digitalisoidaan ensimmäisenä. Näin asuntokaupan kehityksen näkevät kaikki Asiakastieto Groupin elokuussa haastattelemat 18 kiinteistönvälittäjää, pankkia, alan teknologiayritystä ja toimialajärjestöä.

-Matka on pitkä, mutta asuntokauppa-alan toimijoilla on onneksi varsin yhtenäinen näkemys tulevaisuudesta. Yhteistyöllä rakennamme tästä asuntokaupan ekosysteemin, joka yhdistää monia erilaisia yrityksiä, asunnon ostajia ja myyjiä toisiinsa reaaliaikaisesti, toteaa Asiakastiedon liiketoimintajohtaja Heikki Ylipekkala.

Nopeutta ja säästöjä

Asuntokaupassa on todellisuudessa usein kyse monen kaupan ketjusta: ensiasunnon myyjä on seuraavassa vaiheessa kolmion ostaja, jonka kauppakumppani on esimerkiksi vaihtamassa rintamamiestalonsa taas huolettomiin keskustaneliöihin. Asunnon vaihdossa samat henkilöt muuttuvat myyjästä seuraavassa vaiheessa ostajiksi, ja kauppatapahtumia kertyy sovittavaksi useita. Kaikki osapuolet haluavat saada kaupat tehtyä nopeasti, jotta päästään uuteen kotiin ja elämässä eteenpäin.

- Kaupat olisi paljon helpompi sopia vaikkapa välittäjän toimistolle eikä onnistumisen edellytyksenä pitäisi olla se, että kaikki osapuolet saadaan sovittua samaan aikaan ja paikkaan. Ruotsissa tällainen ajasta ja paikasta riippumaton asuntokauppa on ollut arkea jo hyvän aikaa ja nyt tämä onneksi tulee mahdolliseksi myös Suomessa, Heikki Ylipekkala kertoo.

Hän viittaa Asiakastiedon tarjoamaan, Tambur-nimiseen asuntokauppapalveluun, joka otettiin Ruotsissa käyttöön huhtikuussa 2018. Tänä vuonna jo noin 90 prosenttia kaikista Ruotsissa tehtävistä asuntokaupoista viedään läpi Tamburissa.

-Ruotsin pankkiyhdistyksen laskelmien perusteella voidaan arvioida, että palvelu tuo vuodessa noin 200 000 työtunnin säästöt pankeille. Kun mukaan lasketaan kiinteistönvälittäjien saamat säästöt, palvelu tuo jo koko Ruotsin asuntomarkkinaan vuosittain yhteensä 300 000 – 400 000 työtunnin säästöt. Vastaavaa tehostumista voidaan odottaa Suomessakin, Heikki Ylipekkala laskee.

Kauppaa osakkeilla ja kiinteistöillä

Suomessa käyttöön otettava malli, Asuntokauppapalvelu, on Heikki Ylipekkalan mukaan räätälöity suomalaisen asuntokaupan tarpeisiin, mutta pääperiaatteet ovat samat kuin Ruotsissa. Kaikki kauppaprosessissa käytävä kommunikaatio kiinteistönvälittäjän ja mukana olevien pankkien (ostaja, myyjä) välillä käydään sähköisesti. Kaupat voidaan tehdä missä vain eikä pankkien tarvitse resursoida henkilöitä juuri tietyllä hetkellä siirtämään rahoja tai lainojen vakuutena olevia osakekirjoja. Allekirjoitukset voi tehdä sähköisesti, mutta asiakkaan niin halutessa myös paperilla ja toimittaa skannattuna eteenpäin.

-Kauppaa pystytään tekemään tällä mallilla niin asunto-osakkeilla kuin kiinteistöilläkin. Asunto-osakekirja voi olla paperinen, mutta toki prosessi edelleen helpottuu, kun osakekirjat vähitellen sähköistyvät.

Viime kädessä asuntojen ja kiinteistöjen ostajat ja myyjät päättävät, miten haluavat asuntokauppaa käydä. Asiakastiedon tekemien haastattelujen perusteella kuitenkin kiinteistönvälittäjien rooli digitaalisen asuntokaupan puolestapuhujana ja mahdollistajana nähdään erityisen tärkeänä.

Lue lisää: www.asuntokauppapalvelu.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Emmi Paajanen

Lehdistökontakti

PR & Content Specialist

emmi.paajanen@asiakastieto.fi

+358451238804