Asiakastieto Media

Kiinteistönvälittäjä Mira Järvinen: Tietoa tarvitaan kaikissa kaupan vaiheissa

Uutinen10.03.2021

Kiinteistönvälittäjä Mira Järvinen: Tietoa tarvitaan kaikissa kaupan vaiheissa

Sujuvat kiinteistö- ja huoneistotietopalvelut tehostavat kiinteistönvälittäjän työtä ja helpottavat esimerkiksi kohteen hinnan arviointia.

Sähköiset palvelut ja digitaalisen tiedon hyödyntäminen ovat olennainen osa kiinteistönvälittäjän työtä. Näin sanoo Mira Järvinen Roof Groupilta.

– Työn joka vaiheessa kulkee rinnalla nykyaikainen mahdollisuus etsiä ja hyödyntää tietoa. Mitä kattavammin tietoa saa tilattua palveluntarjoajalta, sitä enemmän se helpottaa kiinteistönvälittäjän työtä, oli kyse sitten arvioinnin ennakkovalmisteluista tai kaupan järjestelyistä.

Välittäjä saa nykyään ison osan tiedoista koottua digitaalisesti Asiakastiedon kiinteistö- ja huoneistotietopalveluista. Tarkka data auttaa palvelemaan asiakasta paremmin ja esimerkiksi määrittelemään kohteen hinnan täsmällisemmin.

– Kun käytössä on todella laaja pohja tietoa lähialueen hinnoista ja myydyistä kohteista, pystymme tuottamaan entistä tarkempia, realistisempia ja ennen kaikkea faktaan perustuvia arvioita asiakkaille, Järvinen sanoo.

Sähköinen prosessi sopii korona-aikaan

Mira Järvinen arvioi, että asuntokaupan ja kiinteistönvälityksen digitalisoituminen on ottanut isoja harppauksia eteenpäin viime vuosina.

– Tässä on oltu jälkijunassa, mutta nyt etumatkaa on otettu kiinni ja monissa tapauksissa välitysprosessi on niin haluttaessa tehtävissä alusta loppuun sähköisesti, mikä on koronatilanteessa erityisen tärkeää ja luo joustavuutta toimintaan jokaisen osapuolen kannalta.

Järvisen mukaan tärkeä kehitysaskel on lähivuosina valmistuva osakekirjojen siirto sähköiseen huoneistotietojärjestelmään.

LUE LISÄÄ huoneistotietojärjestelmästä

Yhä useamman osa-alueen automatisointi helpottaa tietojen saatavuutta palveluntarjoajilta entisestään – oli kyse sitten kiinteistö- tai osakekaupasta. Järvinen toivoisi, että myös kunnat ja kaupungit tehostaisivat entisestään omien tietokantojensa digitalisoimista, jotta esimerkiksi kaavoituksen sekä rakennusvalvonnan asiakirjat olisivat tilattavissa sähköisesti nykyistä useammin.

Välittäjällä on laaja selonottovelvollisuus

Kun kiinteistönvälittäjä saa toimeksiannon, alkaa pohjatöiden teko ja kohteeseen perehtyminen. Se vaatii tietoa.

– Selonottovelvollisuus vaatii välittäjältä tiedonhakua useista eri kanavista ja erityisesti kiinteistön myynnissä lähdetään usein laajempaan salapoliisityöhön, Järvinen kertoo.

Myyntikohteen selvitystyössään Järvinen hyödyntää mm. Asiakastiedon kiinteistötietopalveluita. Niiden avulla hän selvittää kiinteistön viralliset perustiedot eli lainhuudot, kiinteistörekisteriotteet, rasitustodistukset ja kartat sekä mahdolliset hallinnanjakosopimukset.

Tämäkin täytyy selvittää: Sijaitseeko kohde lentomelu- tai tulva-alueella?

Tietoa tarvitaan myös hinnoittelun tueksi: kiinteistöjen hinnoittelu vaatii usein vertailua jo ennen myynnin aloitusta. Asiakastiedon hintapalvelut ovat tässä työssä Järviselle tärkeä tuki.

– Asiakastiedon kautta pääsen tarkistamaan myös yhtiöiden tietoja: esimerkiksi myyntiin tulevan asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen sekä myyjän tai ostajan roolissa olevan yrityksen tarvittavat tiedot ja nimenkirjoitusoikeudet, Järvinen sanoo.

Osakehuoneistojen taustatietojen selvittämisessä tärkeä rooli on isännöitsijällä. Häneltä saadaan esimerkiksi isännöitsijäntodistukset ja taloyhtiön tilinpäätökset. Isolla osalla on käytössä tilauslomake tai sähköpostitilaus, ja asiakirjat toimitetaan yleensä sähköpostilla. Tähän tiedon liikutteluun Asiakastieto kehittää GDPR-yhteensopivaa menetelmää, koska sähköposti ei ole täysin tietoturvallinen menetelmä taloyhtiöiden tietojen siirtelyyn.

Kun taustatyöt on tehty, myyntiprosessissa voidaan edetä ja kohde laitetaan myyntiin. Alkuvuosi on Järvisen mukaan käynnistynyt asuntokaupan osalta vilkkaana.

– Etätöiden yleistyminen on muuttanut tarpeita ja saanut monet pohtimaan tilan riittävyyttä. Ostajia onkin liikkeellä runsaasti ja markkinoilla on ollut paikoitellen myös ollut pulaa sopivista kohteista.

Kiinnostuitko Asiakastiedon kiinteistönvälittäjille suunnatuista palveluista? Tutustu tarkemmin tai kysy suoraan Päivi Stepanoffilta: puh. 050 3438610 / paivi.stepanoff@asiakastieto.fi

Liitteet