Asiakastieto Media

Kampaamotukku Hairmail selvisi pandemiasta laajentamalla kuluttajamarkkinoille

Artikkeli02.11.2021

Kampaamotukku Hairmail selvisi pandemiasta laajentamalla kuluttajamarkkinoille

Asiakastieto auttoi Hairmailia tunnistamaan alueet, joilla asuu paljon heidän kosmetiikkaverkkokauppalleen potentiaalisia kuluttaja-asiakkaita. 

Maaliskuussa 2020 alkanut koronapandemia tönäisi kampaamotukku Hairmail Oy:n hetkeksi polvilleen, kun markkinat sulivat alta. Yhtäkkiä ihmiset pysyivät kotona, eikä sen asiakaskampaamoissa käynyt kukaan. Myös Hairmailin tuotteiden kysyntä loppui. Jotain oli tehtävä nopeasti.

– Covid aiheutti sen, että yritysten oli pakko muuntautua, koska markkinat muuttuivat. Me olimme jo pitkään miettineet yritysasiakkaille tarkoitetun kauppamme avaamista myös kuluttaja-asiakkaille ja nyt pandemian aikana me teimme sen, kertoo Hairmailin toimitusjohtaja Asko Toivola.

Uuden kuluttajaverkkokaupan markkinointiin tarvittiin luonnollisesti uudenlaisia ostavia asiakkaita. Kohderyhmän löytämiseen Toivola hyödynsi pitkäaikaisen kumppanin, Asiakastiedon ja erityisesti Account Manager Jaakko Norsin osaamista.

– Tutkimme Hairmailin asiakasprofiilia ja yhdistelimme monenlaista dataa. Näin pystyimme kertomaan, missä Suomessa ovat ne alueet, jonne Hairmailin kannattaa markkinoinnissa ja myynnissä panostaa, jotta he tavoittavat sen potentiaalisimman kohderyhmän, Jaakko Nors kuvaa.

Hyvin kohdennetun kuluttajakaupan avaaminen osoittautui pelastusrenkaaksi, joka piti Hairmailin liiketoiminnan pinnalla. Lopulta 2020 tilikausi oli tuloksellisesti yrityksen historian paras ja liikevaihtokin kasvoi lähes neljänneksellä.

Asiakastieto auttaa myös B2B-liiketoiminnassa

Hairmail on hyödyntänyt Asiakastiedon palveluita jo 1990-luvulta lähtien. Aluksi tarkistettiin yritysasiakkaiden luottokelpoisuus, minkä merkitystä Asko Toivola edelleen painottaa. 

– Vähitellen yhteistyömme syveni asiakassegmentointiin. Meillä on noin 15 000 kampaamoasiakasta, joista haluamme löytää ne kannattavimmat. Asiakastiedon avulla olemme löytäneet näitä Luxury-asiakkaita lisääkin, Asko Toivola kertoo.

Yhteistyön tavoitteena on, että Hairmail pystyy palvelemaan asiakaskampaamojaan entistä paremmin eli käytännössä auttamaan niitä vastaamaan omien asiakkaidensa tarpeisiin mahdollisimman hyvin.

– Sijaintidata kertoo paljon mm. alueen asukkaiden ostovoimasta ja ikärakenteesta. Sen avulla Hairmail pystyy auttamaan paikallista yrittäjää valitsemaan hyllyynsä juuri sellaisia tuotteita, joista heidän kampaamonsa asiakkaat kaikkien todennäköisimmin ovat kiinnostuneet, Asiakastiedon Jaakko Nors havainnollistaa.

Lue lisää: Tunnista ja löydä potentiaaliset asiakkaat

Poikkeusaika on mahdollisuus!

Asko Toivola aloitti yritystoimintansa keskellä syvintä lamaa 1990-luvulla. Alku oli hankala, mutta sitkeys on matkan varrella palkittu. Toivola tietää, mitä taloudellisiin vaikeuksiin joutuneen yrittäjän mielessä liikkuu. Siksi hänellä riittää ymmärrystä, kunhan tiukoilla oleva asiakas itse haluaa selviytyä. Laskutus jatkuu niin kauan kuin laskut maksetaan.

– Meillä on selviytymisgeeni, joka auttaa markkinoiden murroksissa. Moni pitää globalisaatiota uhkana, mutta minusta se on ihan valtava mahdollisuus. Internetissä pienetkin yritykset voivat tehdä kansainvälistä kauppaa kohtuullisen pienillä aloituspanoksilla, ja maailmanlaajuisesti markkinat voivat olla valtavat, Toivola kannustaa.

Liitteet