Energia-alalla asiakkaiden tunteminen on yhä tärkeämpää – Vaasan Sähkö hyödyntää pakotevalvontaa arjessaan
11.04.2025

Vaasan Sähkön historia alkaa jo vuodesta 1892. Suomen ensimmäisiin kuulunut sähköyhtiö on kehittynyt ja muuttunut vuosien varrella. Vaasan Sähkö haluaa tarjota alan parhaan asiakaskokemuksen ja perinteikkäistä juuristaan ponnistaen uudistua rohkeasti. Asiakkaiden tunteminen on tärkeää koko energiasektorilla ja pakotevalvonnan merkitys on viime vuosina kasvanut maailmantilanteen muuttuessa entisestään.
Tänä päivänä Vaasan Sähkö tarjoaa sähköä nimestään huolimatta kaikkialle Suomeen. Lisäksi yhtiö tarjoaa energiapalveluita ja kaukolämpöä ja sen tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko suunnittelee ja kehittää sähköverkkoa ja jakelee sähköä Vaasan alueella.
Vaasan Sähkön lasku- ja luottopäälikkö Katarina Norrgård kertoo yhtiön hyödyntäneen Asiakastiedon palveluita asiakkaidensa syvälliseen tuntemiseen jo pitkään. Tällä hetkellä Vaasan Sähköllä on käytössä asiakkaiden tuntemisen palveluita: maksukyvyn optimiluottopäätöspalvelu sekä pakotevalvonta.
“Meidän filosofiaamme kuuluu myös ajatus, että on vastuullista katsoa, ettei meidän asiakkaamme ylivelkaannu ja että heille on mahdollista maksaa laskunsa. Siksi luottotietojen ja maksukyvyn tarkistukset ovat meille myös tärkeä palvelu”, Norrgård kuvaa.
Pakotevalvontapalvelulla saadaan selville, onko kukaan yrityksen taustahenkilöistä pakotevalvonnan piirissä
Pakotevalvonnalla tarkoitetaan pakotelistojen tarkistamista ja peilaamista tarkistuksen tilanneen yrityksen asiakasrekisteriin ja listoihin yhteistyökumppaneista. Pakotteiden tarkoituksena on vaikuttaa jonkin maan toimintaan, kun toiminnan katsotaan uhkaavan kansainvälistä rauhaa tai turvallisuutta – käytännössä pakotteet rajaavat kaupankäyntiä pakotteiden kohteena olevan maan kanssa.
“Maailmantilanteen muututtua pakotevalvonta on tullut tärkeäksi kaikille yrityksille toimialasta riippumatta. Jos asiakas löytyy pakotelistalta, riskinä on suuri mainehaitta”, Norrgård toteaa pakotevalvonnan merkityksestä Vaasan Sähkölle.
Pakotevalvonta eli pakotelistojen säännöllinen tarkistus on tärkeää useille suomalaisille yrityksille: tietyillä toimialoilla pakotevalvontaa on tehtävä aina ja jokainen yritys on vastuussa siitä, ettei omassa toiminnassaan riko pakotesääntöjä.
Lue artikkeli: Pakotelistan tarkistukset paljastavat kumppanien taustat >
Suomen Asiakastieto päivittää asiakkaidensa listoja jatkuvasti lisäten asiakasyrityksen toimittamia uusia asiakastietoja. Uudet lisäykset tarkistetaan heti lisäystä seuraavana päivänä eli palvelu paljastaa mahdolliset pakotevalvonnan piiriin kuuluvat henkilöt hyvin nopeasti. Aina kun listoilla tapahtuu muutos – joku asiakasyrityksen asiakkaan edustaja on joutunut pakotelistalle tai poistunut sieltä – asiakasyritys saa muutoksesta ilmoituksen. Lisäksi Suomen Asiakastiedon pakotevalvonnan palveluun kuuluu neljästi vuodessa tehtävä KRP-tarkastus.
Pakotelistalta voi löytyä nimettyjä henkilöitä tai yrityksiä, joiden kanssa yhteistyön tekeminen voisi tukea niitä toimia, joita pakotteilla pyritään estämään. Tällä hetkellä suomalaisille tutuimpia ovat Venäjän vastaiset pakotteet: niillä pyritään estämään kaupankäyntiä sellaisten tahojen kanssa, jotka rahoittavat tai edesauttavat sotatoimia Ukrainassa joko suoraan tai välillisesti.
Yhteiskunnallisesti kriittinen energia-ala on murroksessa ja maailmantilanne on tuonut pakotevalvonnan osaksi arkea
Energiasektorin murros on ilmiö, josta on puhuttu yleisesti viimeisen vuosikymmenen ajan. Siinä on pohjimmiltaan kyse fossiilisista polttoaineista luopumisesta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja ympäristön suojelemiseksi. Murros on kokonaisvaltainen, sillä koko yhteiskuntamme on viimeisten vuosikymmenten aikana sähköistynyt ja digitalisoitunut valtavasti: kaikkeen tarvitaan energiaa.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja pakotteiden vaikutukset polttoainekauppaan herättivät viimeistään useat suomalaiset yritykset huomioimaan myös energiasektorin murroksen merkityksen huoltovarmuudelle ja yhteiskunnan turvallisuudelle. Pakotteet ja listojen tarkistukset ovat tulleet ajankohtaisiksi laajemmin yrityskentällä.
“Kahden viimeisen vuoden aikana EU:n uusien rajoitusten myötä pakotevalvonnan tunteminen on tullut ajankohtaiseksi kaikille yrityksille, ei pelkästään energia-alalla”, Norrgård toteaa.
“Toki meidän rooli on tärkeä, ala on huoltovarmuuden kannalta oleellinen ja siksi se on tällä alalla vielä suuremmassa roolissa.”
Lue artikkeli: Pakotekontrolli on tärkeä osa yrityksen compliance-prosessia >
Asiakkaan tuntemisen palvelut tarjoavat Vaasan Sähkölle paljon hyödyllistä tietoa
Asiakkaan tuntemisen palvelut ja pakotelistojen tarkistukset auttavat Vaasan Sähköä hahmottamaan erilaisia riskejä asiakaskuntaansa liittyen ja reagoimaan näihin hyvissä ajoin.
“Meille on merkityksellistä, että pystymme ostamaan palvelua ja hyödynnämmekin sitä aika laajasti”, Norrgård toteaa.
Pakotelistojen tarkistuksissa ilmenee asiakkaiden mahdolliset yhteydet pakoteyhteydet, mutta Suomen Asiakastieto tarjoaa myös muuta tärkeää tietoa näiden lisäksi. Jokaiselle asiakkaalle räätälöidään heidän tarpeitaan vastaava palvelupaketti – Vaasan Sähkölläkin on käytössään pakotevalvonnan lisäksi heille valikoituja lisäpalveluita.
“Kun tehdään pakotetarkistusta, saamme usein myös muuta hyödyllistä lisätietoa”, Norrgård kertoo.
“Esimerkiksi voimme saada tietää, jos yrityksiä on mennyt konkurssiin tai asiakkaita on velkajärjestelyissä. Tämän tiedon avulla pystymme reagoimaan tilanteisiin nopeammin.”
Norrgård on ollut hyvin tyytyväinen Asiakastiedon palveluun. Vaasan Sähköllä on huomattu, että jos heillä on kysymyksiä tai haasteita, Asiakastieto auttaa ja ymmärtää. Tarvittavat lisätiedot tai palaute on aina saatu nopeasti ja helposti, ja vinkkejä hyviin käytäntöihin on saatu proaktiivisesti.
“Palvelun käyttö on tuntunut hyvin helpolta”, Norrgård kehuu. “Peilaamme vielä omia tarpeita ja prioriteetteja sen suhteen, mitä lisäpalveluita voimme tarvita Asiakastiedolta tulevaisuudessa.”
Compliance ja asiakkaan tunteminen palveluina
Asiakastiedon Compliance-palvelut tarjoavat asiantuntemusta siihen, miten yrityksesi toimii tarvittavien sääntöjen ja standardien, esimerkiksi pakotesääntöjen, mukaan. Asiakkaan tuntemisen palveluihin puolestaan tarjoavat tärkeää tietoa muun muassa asiakkaidesi yhteyksistä ja maksukyvystä.