Critical Alerts! -valvonta automatisoi luottotietojen seurannan
19.11.2024
Uusi Critical Alerts! -valvonta automatisoi asiakkaiden luottotietojen seuraamisen. Automaattinen valvonta mahdollistaa nopean reagoinnin muutoksiin ja auttaa pienentämään yrityksen luottotappioriskiä. Valvontaominaisuus sisältyy kaikkiin Suomen Asiakastiedon palvelupaketteihin.
Palvelupakettien tuoteomistaja Jaakko Nors kertoo automaattisen valvontapalvelun olevan tärkeä osa luotonhallinnan kokonaisuutta. Tässä artikkelissa esittelemme tarkemmin Critical Alerts! -ominaisuuden hyötyjä sekä kerromme ohjeet automaattisen valvonnan käyttöönottoa varten.
Critical Alerts! -valvonta sisältyy kaikkiin Suomen Asiakastiedon palvelupaketteihin.
Mikä Critical Alerts! -valvonta on?
Critical Alerts! on valvontaominaisuus, jonka avulla saat seurattua asiakkaidesi ja yhteistyökumppaneidesi luottotietoja automaattisesti. Valvonta sisältyy kaikkiin palvelupakettitilauksiin, ja sen avulla voi seurata jopa 2 000 yrityksen tietoja.
Valvontapalvelun avulla saat ilmoituksen, mikäli seuraamasi yritys saa uuden maksuhäiriömerkinnän tai putoaa kahteen alimpaan riskiluokkaan. Palvelu ilmoittaa myös positiivisista muutoksista eli maksuhäiriöiden maksamisesta tai jos yrityksen riskiluokka on kohentunut kahdesta alimmasta riskiluokasta korkeammalle.
Saat ilmoituksen Critical Alerts! -valvonnasta, jos seuraamasi yritys:
-
saa uuden maksuhäiriömerkinnän
-
putoaa kahteen alimpaan riskiluokkaan
-
suorittaa maksuhäiriömerkinnän maksun
-
kohoaa kahdesta alimmasta riskiluokasta korkeammalle.
Valvontapalvelu ilmoittaa muutoksista heti sen tapahduttua
Koska Critical Alerts! -valvonta seuraa seurantalistalle lisäämiesi yritysten tiedoissa tapahtuvia muutoksia automaattisesti, saat ilmoituksen heti muutoksen tapahduttua. Automaattinen hälytys mahdollistaa nopean reagoinnin tilanteeseen, jolloin saat helpommin varmistettua, ettei yrityksellesi aiheudu yllättäviä luottotappioita.
Automaattinen seuranta myös vapauttaa aikaa manuaalisesta raporttien tarkastelusta. ”Kun jatkuva seuranta on käytössä automaattisesti, se vapauttaa aikaa yrityksen kannalta muihin keskeisiin toimiin”, Nors tiivistää.
Laajempi yritystietoraportti on aina hyvä tarkistaa ennen yhteistyön alkua ”Uuden asiakkaan tarkistus” -raportin avulla. Yhteistyön alkaessa yritys kannattaa lisätä Critical Alerts! -seurantalistalle automaattista valvontaa varten.
Tutustu palvelupakettien raportteihin →
Kun jatkuva seuranta on käytössä automaattisesti, se vapauttaa aikaa yrityksen kannalta muihin keskeisiin toimiin.
Viisi askelta Critical Alerts! -valvonnan käyttöönottoon
Critical Alerts! -valvonta sisältyy kaikkiin Suomen Asiakastiedon palvelupaketteihin. Saat ominaisuuden käyttöösi listaamalla seurantaan yritykset, joiden tietoja haluat seurata.
Näin saat Critical Alerts! -valvontapalvelun käyttöösi:
- Kirjaudu sisään Suomen Asiakastiedon yritystunnuksillasi.
- Klikkaa etusivulta ”Critical Alerts!”
- Valitse ”Sähköposti”-välilehti ja lisää oma sähköpostiosoitteesi saadaksesi ilmoitukset hälytyksistä.
- Valitse ”Asiakkaat”-välilehti ja lisää haluamasi yritykset seurantaan.
Valmista! Saat sähköpostiisi automaattisesti ilmoituksen, mikäli listaamiesi yritysten tiedoissa tapahtuu merkittäviä muutoksia.
Katso ohjeet videolta:
Mitä tehdä, jos saa Critical Alerts! -hälytyksen?
Jos saat hälytyksen valvontapalvelusta, kirjaudu palveluun nähdäksesi tarkempi selite, mistä hälytys on aiheutunut. Voit saada joko punaisen tai vihreän ilmoituksen.
Punainen ilmoitus kertoo uudesta maksuhäiriömerkinnästä tai riskiluokituksen laskemisesta. Vihreä ilmoitus puolestaan maksuhäiriömerkinnän maksun suorittamisesta tai riskiluokituksen kohentumisesta kahdesta alimmasta riskiluokasta ylöspäin.
Toimi näin, jos saat punaisen ilmoituksen:
- Tarkista ”Maksuvaikeuksien selvitys” -raportti saadaksesi kattavamman tiedon asiakkaan tilanteesta. Yksittäiset raportit kuuluvat kuukausittaiseen palvelupakettisopimukseen, paketin ylimenevät raportit on ostettavissa erikseen.
- Mikäli tilanne vaikuttaa kriittiseltä, varmista, ettei asiakkaalle synny enempää uutta saldoa. Laita tarvittaessa tili kiinni.
- Ota yhteyttä asiakkaaseen ja selvitä, miten asiakas aikoo hoitaa avoinna olevat maksut. Ehdota tarvittaessa maksujärjestelyitä.
- Sovi asiakkaan kanssa toimintatapa maksujen osalta ja tee sopimusjärjestelyitä tarpeen mukaan.
Toimi näin, jos saat vihreän ilmoituksen:
- Tarkista ”Maksuvaikeuksien selvitys” -raportti saadaksesi lisätietoa asiakkaan tilanteesta.
- Ole halutessasi asiakkaaseen yhteydessä sopimuksen uudelleenneuvottelua (esim. limitin myöntämistä) varten.
Vihreä ilmoitus ei sinänsä vaadi erillisiä toimenpiteitä, mutta se on hyvä syy olla asiakkaaseen yhteydessä esimerkiksi sopimuksen uudelleenneuvottelua varten. Jos asiakas on aiemmin maksanut etukäteismaksulla, mutta riskiluokitus on kohentunut normaalitasolle, on asiakkaalle perusteltua tarjota esimerkiksi limiittiä pienellä summalla.
Critical Alerts! -valvonta sisältyy Asiakastiedon palvelupaketteihin
Suomen Asiakastiedon palvelupakettien myötä yritysten tietojen tarkistaminen on nopeaa ja helppoa. Lisäksi luottotappiot on mahdollista minimoida automaattisen Critical Alerts! -valvonnan avulla.
Palvelupaketit on tarkoitettu niin luotonmyöntäjille kuin kaikille yrityksille, jotka tekevät sopimuksia laskutettavista palveluista.
Critical Alerts! -valvontaominaisuus sisältyy kaikkiin Suomen Asiakastiedon palvelupaketteihin. Tutustu vaihtoehtoihin ja tilaa yrityksellesi sopiva paketti.