Uutiset ja tilastot

Tältä sivulta löydät viimeisimmät tiedotteet, artikkelit, konkurssitilastot ja muut tilastouutiset


B2B-analytiikalla kilpailuetua – Perustuuko asiakasymmärryksesi dataan vai mutuun?

Blogi08.01.2025

B2B-analytiikalla kilpailuetua – Perustuuko asiakasymmärryksesi dataan vai mutuun?

Tiedät jo varmasti kuka sinulta ostaa ja kenelle sinun kannattaa myydä. Kerrytät yritysasiakkaistasi tietoa CRM-järjestelmään ja saat raakadataa asiakaskyselyistä, asiakaspalautteista, analytiikkapalveluista ja mainonnasta. Mutta tiedätkö, mitä tällä kaikella tiedolla kannattaa tehdä, jotta saat siitä täyden hyödyn irti?

Ymmärrys datan voimasta nykyajan liiketoiminnassa on kasvanut merkittävästi. Asiakkaasta saatavan tiedon määrä on valtava, mutta tieto itsessään ei vielä edistä liiketoimintaa. Datasta, mittaamisesta ja analysoinnista tulee tärkeää vasta, kun osaat hyödyntää niitä parempien päätösten tekemisessä: ratkaisusi perustuvat silloin aitoon asiakasymmärrykseen olettamusten sijaan.

Yhdistämällä jo olemassa olevaan asiakasdataasi mallinnuksia tai ajamalla se erilaisten analyysityökalujen läpi opit tuntemaan paremmin asiakkaasi ja helpotat koko liiketoiminnan suunnittelua ja priorisointia. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun resurssit ovat rajalliset ja kilpailu kohderyhmän huomiosta kovaa.

Tehostat datan käyttöä ja ymmärrät asiakasta paremmin, kun

  1. selvität, mitä dataa kertyy ja minne
  2. mietit, mitä haluat datasta selvittää
  3. rikastat sisäistä asiakasdataa ulkoisella datalla 
  4. analysoit ja mallinnat datan
  5. analysoit tulokset
  6. muutat toimintaa tulosten perusteella


Autamme mielellämme datan rikastamisessa ja analysoinnissa »

Datan oikeanlaisella analysoinnilla saat syvällisempää ymmärrystä asiakkaiden käyttäytymisestä, kohdennat kampanjasi paremmin ja löydät uutta potentiaalista yleisöä

Ulkoisen asiakasdatan avulla toteutettava yritysanalyysi auttaa tunnistamaan erilaisia asiakassegmenttejä B2B-markkinassa. Kun ulkoinen data yhdistetään jo olemassa olevaan omaan dataan, omien asiakkaiden eroavaisuudet ovat paremmin tunnistettavissa. Tämä puolestaan auttaa ymmärtämään, millaisia päätöksiä asiakkaat tekevät ja mitkä ovat päätöksiin vaikuttavia tekijöitä.

Miksi asiakasymmärrys on tärkeää?

Kun olet tunnistanut erilaiset asiakassegmentit, pystyt tarjoamaan heille personoidumman asiakaskokemuksen. Tällä on suora vaikutus asiakkaan tyytyväisyyteen, ostoherkkyyteen ja sitoutumiseen. Oikeanlainen ja analysoity kohderyhmä on tyypillisesti vastaanottavaisempi saamalleen markkinointiviestinnälle, mikä puolestaan lisää myynnin ja markkinoinnin tehokkuutta sekä tuottaa parempia tuloksia.

Asiakasanalyysilla  ja mallinnuksilla tunnistetaan ne yritykset, joilla on suurin todennäköisyys palveluiden ostoon ja selvittää myös sen, mikä poistuneita asiakkaita yhdistää tai erottaa parhaista ja kannattavimmista asiakkaista. Tämä tieto on hyödyksi esimerkiksi silloin, kun luot yritykselle kannattavampaa liiketoimintastrategiaa tai haluat parantaa myynnin ja markkinoinnin kohdentamista.

B2B-analytiikka muokkaa tapaasi ymmärtää ja palvella asiakkaita

B2B-analytiikan hyödyntämisellä voit saada merkittävää kilpailuetua. Teknologian ja liiketoimintaympäristön kehitys muuttavat asiakkaiden käyttäytymistä jatkuvasti. Seuraamalla ja analysoimalla päivittyvää dataa saat ennustettavuutta asiakkaiden käyttäytymiseen sekä vastaat kasvaviin tarpeisiin erilaisissa kohderyhmissä. Syvempi asiakasymmärrys mahdollistaa personoituja asiakaspolkuja ostoprosessin joka vaiheeseen.

Haluatko tehdä kohdistetumpaa markkinointia ja kannattavampaa myyntiä? Lue lisää ja jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä »