Asiakastieto Media

Asunto- ja kiinteistökauppa: Asiakastiedon palvelut hyödyntävät uutta dataa ja rajapintoja

Tiedote18.03.2021

Asunto- ja kiinteistökauppa: Asiakastiedon palvelut hyödyntävät uutta dataa ja rajapintoja

Asiakastieto kehittää sähköisiä palveluja sitä mukaa kuin kiinteistöihin ja huoneistoihin liittyvän tiedon digitalisoituminen etenee ja uudet rajapinnat avautuvat.

Asuntokaupan, kiinteistönvälityksen ja isännöinnin digitalisoituminen sekä uusien rajapintojen avautuminen ovat mahdollisuus kehittää uusia alaa tehostavia palveluja ja parantaa vanhoja. Asiakastiedon tuoteomistajan Laura Vannisen mukaan tähän mahdollisuuteen kannattaa tarttua: digitaalisten palveluiden kysyntä on nimittäin kasvussa.

– Sähköiset palvelut tulevat varmasti lisääntymään koko tämän vuoden ajan kiinteistökaupan ja huoneistokaupan osalta. Kehitämme palveluita sitä mukaa kuin uutta tietoa tulee tarjolle, Vanninen kertoo.

Tietopalveluiden kehityksen painopisteet liittyvät Asiakastiedon kehitysjohtajan Vesa Arjovuon mukaan erityisesti huoneistoihin ja taloyhtiöihin. Tärkeä alan digitalisoitumista eteenpäin vievä voima on Maanmittauslaitoksen ylläpitämä huoneistotietojärjestelmä. Se on helpottanut osakehuoneistomuotoisiin asuntoihin liittyvien tietojen liikkumista. Kun osakeluetteloiden siirto järjestelmään etenee, tietoa tulee kattavammin saataville.

Asiakastieto avasi esimerkiksi marraskuussa 2020 palvelun, jonka kautta asiakkaat voivat hakea taloyhtiön ja huoneiston tietoja suoraan Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmästä.

Mikä on huoneistotietojärjestelmä?

Lainsäädäntö ja alan toimijat vievät kehitystä eteenpäin

Kehitystä tapahtuu nyt monella rintamalla samanaikaisesti. Parhaillaan Asiakastiedolla on käynnissä yhdessä isännöintialan kanssa hanke, jossa isännöintitietojärjestelmissä olevia tietoja on tarkoitus saada kulkemaan suoraan käyttäjille. Siten tiedot eivät jatkossa ole sidottuja isännöitsijätodistukseen, kuten ne nyt ovat.

– Käyttäjät saavat tiedot suoraan omaan järjestelmäänsä siinä laajuudessa kuin käyttötarkoitus edellyttää, Vesa Arjovuo sanoo.

Merkittävä kehityskohde on hänen mukaansa myös myyntikohteen hinnan arviointi ja määritys, olipa kyse sitten asunnosta, kiinteistöstä, maatilasta tai metsästä.

– Mitä enemmän on tietoa, sitä parempi mahdollisuus kaikilla osapuolilla on tehdä arvioita oikeasta hintatasosta, Arjovuo tiivistää.

Hän arvioi, että kaikesta kehityksestä huolimatta henkilökohtainen palvelu tulee säilymään edelleen asuntokaupassa ja rahoitukseen liittyvissä neuvotteluissa.

– Oleellista on, että niiden ympärillä olevat tietovirrat saadaan kulkemaan automaattisesti. Kaikki saavat kulloinkin tarvitsemansa tiedon oikeaan aikaan ja tieto liikkuu mahdollisimman automaattisesti järjestelmästä toiseen, Arjovuo päättää.

Asiakastiedon palveluita hyödyntävät laajasti mm. kiinteistönvälittäjät.

– Asiakastiedon kautta pääsen tarkistamaan myös yhtiöiden tietoja: esimerkiksi myyntiin tulevan asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen sekä myyjän tai ostajan roolissa olevan yrityksen tarvittavat tiedot ja nimenkirjoitusoikeudet, kertoo Mira Järvinen Roof Groupista.

Fakta: Tietopalveluiden tuleva kehitys

• Osakeluetteloiden siirto huoneistotietojärjestelmään etenee ja tietoa saadaan kattavammin. Se luo edellytyksiä huoneistokaupan automatisoinnille
• Isännöintitiedon vapauttaminen. Tavoitteena on saada tiedot liikkumaan suoraan isännöintijärjestelmistä niitä tarvitsevalle taholle. Tällöin tietoja ei tarvitsisi odottaa useiden päivien ajan, vaan ne saisi heti käyttöön.
• Sähköisen kaupankäynnin kehittäminen. Kyse on sähköisten allekirjoitusten hyödyntämisestä ja tiedonkulun automatisoinnista palveluketjussa, jossa ovat osallisena asunnon myyjä, ostaja, kiinteistönvälittäjä, myyjän ja ostajan pankit sekä Maanmittauslaitoksen kiinteistö- ja huoneistorekisterit
• Myytävän kohteen hinnanmääritys

Tutustu tarkemmin Asiakastiedon kiinteistö- ja huoneistotiedot -palvelukokonaisuuteen

Liitteet