Asiakkaaksi pyritään väärillä henkilötunnuksilla
Tiedote23.05.2018
Muutamat asiakkaamme ovat ilmoituksensa mukaan saaneet 23.5.2018 runsaasti sähköisiä asiakkuushakemuksia, joita on tehtailtu virheellisillä henkilötunnuksilla. Näitä henkilötunnuksia ei löydy lainkaan väestötietojärjestelmästä, joka toimii yhtenä lähteenä henkilötietokyselyillemme. Henkilötunnukset ovat olleet muodoltaan oikeita, mutta ne eivät ole kuuluneet kenellekään luonnolliselle henkilölle.
Tällaiset virheellisillä henkilötunnuksilla yritetyt asioinnit jäävät esimerkiksi verkon asiointilomakkeella tai lainalomakkeella kiinni, mikäli kuluttaja-asiakkaiden henkilöllisyys varmennetaan osana prosessia. Aina, kun yritys pyytää henkilötunnuksen asiakkaalta, olisi annetut tiedot syytä tarkistaa. Tässä toimii henkilötietotarkistus, jolla varmennetaan henkilötunnuksen olemassaolo ja oikeellisuus sekä tarkastetaan asioivan henkilön perustiedot alkaen nimestä, henkilön elossaolosta ja osoitteesta. Henkilötietojen väärinkäytön voi ehkäistä moni yritys jo omissa prosesseissaan vastuullisella toiminnalla ja riittävän datan avulla.
Kuluttajana voit suojata henkilöllisyyttäsi Minun Omatietoni -palvelulla. Palvelun avulla saat tiedon, kun luottotietojasi kysytään. Palvelu kertoo sinulle myös sen, kuka tietojasi kysyi ja miksi. Minun Omatiedoni -palvelusta lisää tietoa Omatiedon sivuilta