Asiakastieto Media

Asiakastieto ja Vastaamo tarjoavat tietomurron uhreille maksuttomat turvapalvelut

Tiedote26.10.2020

Asiakastieto ja Vastaamo tarjoavat tietomurron uhreille maksuttomat turvapalvelut

Tietomurron uhreiksi joutuneet Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaat saavat maksutta käyttöönsä Asiakastiedon OmaLuottokielto-turvamerkinnän (OLK) ja Tietovahti-palvelun vuodeksi. Ne auttavat ehkäisemään heidän henkilötietojensa taloudellista hyödyntämistä rikollisiin tarkoituksiin.

Aiemmin Asiakastiedon palveluita ostaneille (Minun Omatietoni vuositilaus ja Oma Luottokielto 2 vuodeksi) Vastaamon asiakkaille hyvitämme nyt maksuttomasti tarjottavien palveluiden osuuden jälkikäteen.

”Tärkeää on toimia nopeasti. Siksi on ollut tämän tietomurtotapauksen osalta hienoa huomata, kuinka aktiivisesti mm. kansalaisjärjestöt, viranomaiset ja media ovat jakaneet toimintaohjeita tietomurron uhreille. Moni heistä on jo ottanut käyttöön Asiakastiedon turvapalveluita ja näin itse ehkäissyt taloudellisia vahinkoja”, kertoo Asiakastiedon toimitusjohtaja Jukka Ruuska.

”Asiakastieto ja Vastaamo haluavat yhdessä auttaa kaikkia tämän tietomurron uhriksi joutuneita henkilöitä suojautumaan taloudellisilta vahingoilta. Oma luottokielto -turvamerkintä antaa hyvän suojan henkilön nimissä tehtyjä petoksia vastaan, koska se estää tehokkaasti esimerkiksi luoton hakemisen toisen nimissä. Tietovahti toimii lisäturvana, koska sen avulla on mahdollista saada tietoa luottotietokyselyistä heti ja tämä tieto voi auttaa rikollisten pysäyttämisessä”, Ruuska jatkaa.

OmaLuottokielto on henkilön luottotietoihin kirjattava turvamerkintä. Se käytännössä estää rahaluoton hakemisen tai luotollisten sopimusten solmimisen tilanteissa, joissa luotonmyöntäjä asianmukaisesti tarkistaa hakijan luottotiedot Suomen Asiakastieto Oy:n henkilöluottotietorekisteristä. Henkilö itse saa merkinnästä todistuksen, jolla voi halutessaan jatkaa luotollisten sopimusten tekemistä.
Tietovahti lähettää henkilölle sähköpostilla ilmoituksen heti, kun hänen luottotietojaan joku kysyy Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteristä. Näin selviää nopeasti, jos joku muu on hakenut toisen henkilön tiedoilla esim. luottoa, jolloin tietomurtoa tutkiva poliisi pääsee nopeammin rikollisen jäljille.

Asiakastiedon henkilöluottotietorekisteriä käyttävät mm. pankit, vakuutusyhtiöt ja suuri osa Suomessa kuluttajille luottokauppaa tekevistä yrityksistä. Suomessa on myös toinen, Bisnoden ylläpitämä henkilöluottotietorekisteri. Tietomurron uhrien kannattaa tehdä luottokielto myös sinne.

Lisätietoa: toimitusjohtaja Jukka Ruuska, puh. 050 1732, jukka.ruuska@asiakastieto.fi

Liitteet