Asiakastieto Media

Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia reagoimaan muutoksiin asiakkaidensa taloudessa

Artikkeli05.12.2023

Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia reagoimaan muutoksiin asiakkaidensa taloudessa

Suomen Asiakastieto Oy auttaa Alisa Pankkia tietämään koko ajan, millainen maksukyky sen laskurahoitusasiakkailla on. Laskurahoituksessa yritys muuttaa myyntilaskun heti rahaksi ja maksaa siitä korvauksen rahoituslaitokselle. Yritykset käyttävät laskurahoitusta pääsääntöisesti nopeuttaakseen kassankiertoa ja parantaakseen tällä tavalla maksuvalmiuttaan.

Laskurahoituksessa asiakassuhteet ovat yleensä pitkäkestoisia ja tyypillisesti yritys rahoittaa lukuisia laskuja eri aikoina. Koska yritysten taloudellinen tilanne elää jatkuvasti, laskurahoittajan on valvottava maksukykyä asiakkuuden koko elinkaaren aikana, ei pelkästään avauksen yhteydessä.

”Asiakkaiden aktiivinen seuranta auttaa hallitsemaan riskejä ja välttämään luottotappioita. Laskurahoituksessa jokaista rahoitettavaa laskua voidaan ajatella kertaluottona, joka vaatii erillisen luottopäätöksen”, kertoo Alisa Pankin yritysasiakkuuksista vastaava johtaja Miikka Silvonen.

”Valvontapalvelu on meille näppärä työkalu muun luotonvalvonnan ja yhteydenpidon kylkeen, jotta tiedämme jatkuvasti, mitä laskurahoitusta käyttäville asiakkaillemme kuuluu ja voimme reagoida nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin. Lisäksi ilmoitusten automaattisuus säästää tiimimme aikaa korvaamalla manuaalisen seurannan.”

Tutustu ratkaisuihin, joilla voit automatisoida asiakasvalvonnan.

Tieto auttaa ennakoimaan riskit

Valvontapalvelu seuraa jatkuvasti juuri niitä tietoja, joissa tapahtuvat muutokset ovat kullekin käyttäjälle tärkeimpiä. Jos esimerkiksi luokitus muuttuu, tulee maksuviiveitä tai asiakkaan tuntemiseen liittyvät tiedot muuttuvat, palvelu lähettää näistä ilmoitukset heti. Näin palvelun käyttäjälle jää enemmän aikaa ennakoida hankalia tilanteita ja suojautua luottotappioilta.

”Etenkin laskurahoituksessa, jossa asiakkaalla voi olla useita laskuja samaan aikaan avoimena, on tärkeää havaita muutokset asiakkaan maksukyvyssä ja sitä kautta luottokelpoisuudessa hyvissä ajoin. Jos esimerkiksi asiakkaan maksuviiveet alkavat yleistyä, rahoittajan kannattaa arvioida asiakkuuden jatko ja tehdä kokonaisvaltainen analyysi maksuviiveiden taustoista ennen tilanteen pahentumista”, Miikka Silvonen toteaa.

Alisa Pankki on suomalainen sujuvamman arjen digitaalinen pankki, joka tarjoaa helppokäyttöiset pankki- ja rahoituspalvelut tavallisille suomalaisille kuluttajille sekä pienille ja keskisuurille yrityksille mutkattomasti, selkeästi ja vastuullisesti. Pankin osakkeet on listattu Helsingin pörssin päälistalle.

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Emmi Paajanen

Lehdistökontakti

PR & Content Specialist

emmi.paajanen@asiakastieto.fi

+358451238804