Asiakastieto Media

Asiakastiedon positiivinen luottotieto on tärkeä osa Danske Bankin vastuullista luotonantoa

Artikkeli10.12.2021

Asiakastiedon positiivinen luottotieto on tärkeä osa Danske Bankin vastuullista luotonantoa

Pankit ja rahoittajat tekevät vastuullisia luottopäätöksiä ja ehkäisevät kuluttajien ylivelkaantumista käyttämällä Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelua. Sen avulla luotonhakijan maksuvara pystytään laskemaan tarkasti ja nopeasti.

Vastuullinen luotonanto on Danske Bankille luontainen toimintatapa, jota se on noudattanut aina.

– Mielestäni vastuullinen luotonanto on perusedellytys sille, että voimme nyky-yhteiskunnassa toimia. Jos haluamme houkutella asiakkaita tai työntekijöitä, niin meidän täytyy pystyä toimimaan vastuullisesti, korostaa Jermu Säippä, Head of Retail Credit Portfolio Danske Bankista.

Käytännössä vastuullisuus tarkoittaa sitä, että luottopäätöstä tehdessään pankki perehtyy yhdessä asiakkaan kanssa hänen tarpeeseensa ja taloudelliseen tilanteeseensa. Näin rahoittaja voi tarjota asiakkaalle oikeat ratkaisut ja oikean kokoisen luoton. Tässä Danske Bank hyödyntää Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelua.

– Käytämme Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelua kaikissa hakemuskanavissamme, ja se on olennainen osa meidän luotonmyöntöprosessiamme. Olisi vaikea luopua tämän palvelun hyödyntämisestä, sillä saamme sen avulla varmistettua tietoa asiakkaan taloudellisesta tilanteesta reaaliajassa, Jermu Säippä kertoo.

Asiakas päättää, asiakas hyötyy

Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelun avulla rahoittajat saavat tietoa luotonhakijan olemassa olevista lainoista. Palvelu sisältää mm. tiedot hakijan lainojen käyttötarkoituksesta, pääomista, maksueristä sekä lainoihin mahdollisesti liittyvistä maksuviiveistä.

– Kun kuluttaja hakee uutta luottoa palvelua käyttävältä rahoittajalta, häneltä kysytään suostumus omien tietojen hakemiseen Asiakastiedon palvelusta. Kuluttaja itse päättää omista tiedoistaan ja myös hyötyy niiden käytöstä. Luottoprosessi nopeutuu huomattavasti ja asiakas voi olla varma siitä, että hänelle myönnettävä uusi luotto ja sen maksusuunnitelma vastaavat hänen tarpeitaan ja maksukykyään, kuvailee kehitysjohtaja Johanna Kurikka Asiakastiedosta.

Asiakastieto rakensi positiivisen luottotiedon palvelun asiakkaidensa tarpeisiin vuonna 2013 ja myös kehittää sitä yhdessä asiakkaidensa kanssa jatkuvasti. Nykyään palvelun tietojen avulla tehdään puoli miljoonaa vastuullista luottopäätöstä joka kuukausi.

– Palvelua hyödyntää ja sen avulla tietoa jakaa nyt noin 40 pankkia ja rahoitusyhtiötä ja käyttäjien määrä kasvaa koko ajan. Tulemme myös laajentamaan palvelun tietosisältöä ja mahdollistamaan sen hyödyntämisen uudentyyppisissä luotonanto- ja uudelleenjärjestelytilanteissa, Johanna Kurikka suunnittelee.

Lue lisää Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelusta.

Liitteet