Asiakastieto Media

Asiakastiedon data ja luokitukset auttavat asiakkaita miljoonissa päätöksissä vuosittain

Artikkeli18.02.2022

Asiakastiedon data ja luokitukset auttavat asiakkaita miljoonissa päätöksissä vuosittain

Pekka Liukkunen johtaa kuuden hengen tiimiä, joka suunnittelee uusia tuotteita ja kehittää nykyisiä palveluja entistä paremmiksi. Parhaillaan työn alla on mm. Rating Alfa -luottoluokituksen uudistaminen.

Asiakastieto tunnetaan datasta ja sen jalostamisesta asiakkaiden tarpeisiin. Tiedonjano on valtava, sillä dataa ja luokituksia käytetään vuosittain miljooniin liiketoimintapäätöksiin. Datasta ja raporteista selviävät muun muassa yritysten maksuhäiriöriskit, vastuullisuustiedot, omistajien taustat, kuluttajien maksukyky tai yksittäisten kiinteistöjen arvonmääritykset.

– Henkilö- ja yrityspuolen riskimallit ovat olleet perinteisesti suurin ja tärkein osa liiketoimintaamme. Viime aikoina olemme rakentaneet paljon erilaisia valuaatiomalleja asuntoihin, peltoihin ja metsiin liittyen, sanoo Asiakastiedon mallinnustiimin esimies Pekka Liukkunen.

Pekka Liukkunen

Liukkusen tiimillä on iso vastuu, sillä asiakkaiden pitää pystyä luottamaan tiedon oikeellisuuteen.
Mallinnustiimiin kuuluu kuusi asiantuntijaa, jotka ovat matemaatikkoja tai tilastotieteilijöitä. Liukkusella itsellä on kauppatieteilijän tausta. Hänen mukaansa asiantuntijat tekevät pitkälti itsenäistä työtä. Työnkuvaan kuuluu esimerkiksi dokumentointia, koodin kirjoitusta, datan keräämistä, mallinnusta ja valmiiden mallien ylläpitoa.

– Keräämme dataa itse ja saamme sitä myös erilaisista julkisista lähteistä. Lisäksi ostamme paljon raakadataa ulkopuolelta, Liukkunen kiteyttää.

Hän uskoo, että Asiakastiedon vahvuus tiedon jalostajana liittyy nimenomaan suureen datamassaan. Samalla kaikki tärkeä tieto on saatavissa yhdestä paikasta.

– Yksittäinen rahoittaja pystyy kyllä tekemään tarkkoja arvioita omasta asiakkaastaan, mutta meidän avullamme hän saa laajemman näkemyksen ja tarvittaessa tietoa myös uusista asiakkaista. 

Ideoita pursuaa tiimiltä ja asiakkailta

Asiakastieto suunnittelee jatkuvasti uusia tuotteita ja kehittää samalla nykyisiä palveluja. 
Uudet tuoteideat ovat tyypillisesti lähtöisin asiakkailta. Asiakastiedolla tuotekehitykseen osallistuvat aina mallintajien lisäksi liiketoimintayksikkö ja lakimies. He arvioivat yhdessä kehitystyön toteuttamiskelpoisuutta.

Sen sijaan jo olemassa olevien palvelujen kehittämisajatukset syntyvät pitkälti Liukkusen tiimissä. Parannusideat voivat olla pieniä, tai sitten niiden toteuttaminen voi kestää kuukausia. 
Esimerkki pitkästä kehitysprosessista on Asiakastiedon yksi lippulaivatuote, luokitusjärjestelmä Rating Alfa, jossa yhdistyvät yrityksen maksutapa-, tausta- ja taloustiedot. Parhaiten se tunnetaan seitsemänportaisesta yritysten luokitusjärjestelmästä ja kirjainyhdistelmästä AAA.

– Olemme käyneet kymmenen asiakkaan kanssa keskusteluja siitä, mitä ja miten Rating Alfaa tulisi kehittää. Kysymyksiä on tullut paljon, ja niihin haluamme ratkaisun. Projekti käynnistyi jo viime keväänä, Liukkunen valottaa.

Uudesta mallista on tulossa ennustamisen osalta tarkempi ja sen rakennetta selkeytetään. Jatkossa palvelu antaa myös tarkemmin tietoa mallin ennustamasta riskistä sekä kuvaa tärkeimmät seikat luokittelun taustalla.

LUE LISÄÄ Rating Alfasta

Liitteet