Uutiset ja tilastot

Tältä sivulta löydät viimeisimmät tiedotteet, artikkelit, konkurssitilastot ja muut tilastouutiset


Kaikkien taustat pitää tarkastaa: yli 19 000 yritystä käyttää verkkokauppiaille tuttua maksupalvelua

Uutinen11.03.2025

Kaikkien taustat pitää tarkastaa: yli 19 000 yritystä käyttää verkkokauppiaille tuttua maksupalvelua

Jokaisen yrityksen tulisi tuntea omat asiakkaansa. Osaa yrityksistä koskee laissa määrätty tehostettu asiakkaan tuntemisen velvoite. Yksi tällaisista yrityksistä on verkkomaksamiseen erikoistunut palveluntuottaja Paytrail, joka on tarjonnut verkkokauppiaille sähköisiä maksutapoja kootusti yhden sopimuksen periaatteella jo vuodesta 2007. Paytrail on yksi alansa ensimmäisistä toimijoista ja kuuluu Nexi Groupiin, jolla on toimintaa 20 eri maassa.

Maksupalvelujen tarjoaminen on tarkkaan säädeltyä. Paytraililla on käytössä viranomaisten myöntämä maksulaitoksen toimilupa. Sen toiminta kuuluu Finanssivalvonnan piiriin.

Asiakkaan tarkka tunteminen on Paytrailin toiminnan peruspilari

Paytrailin Compliance Officer Kari Melender kertoo, että asiakkaiden taustojen selvittäminen on ollut osa yrityksen toimintaa heti alusta alkaen.

– Asiakkuuden käynnistyessä tarkistamme yrityksen vastuuhenkilötiedot, yritystiedot ja taloudellisen tilanteen, Melender kertoo.

Vuosien kuluessa lainsäädännön velvoitteet ovat kiristyneet.

– Pakotelistat ovat vielä suhteellisen tuore lisä tähän, mutta niiden kanssa yritysten tulisi olla valppaana, Melender pohtii.

Lainsäädännön ja valvonnan tarkoitus on estää esimerkiksi rahanpesua, petoksia ja kiellettyjen tuotteiden myyntiä sekä kauppaa kansainvälisten talouspakotteiden kohteena oleville henkilöille ja yrityksille. Asiakkaiden tuntemista ja valvontaa vaaditaan muun muassa tili- ja lakitoimistoilta, rahoituslaitoksilta ja kiinteistönvälittäjiltä.

– Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estäminen olivat maailmalla kuuma aihe kymmenisen vuotta sitten. Nyt viime vuosina pakotepuoli on noussut voimakkaasti mukaan. Sääntely ei ole vuosien aikana ainakaan vähentynyt ja vaatii yrityksiltä hereillä oloa, Melender tietää.

Suomessa toimivalle Paytrailille tärkeitä pakotelistoja ovat esimerkiksi EU:n ja YK:n pakotelistat, Keskusrikospoliisin Suomea koskeva lista sekä nykyisessä maailmantilanteessa korostunut Yhdysvaltain valtiovarainministeriön ylläpitämä pakotelista.

Verkkokauppias on aina itse päävastuussa toimintansa laillisuudesta, mutta myös Paytrailin on hahmotettava, onko asiakkaan toiminta lainsäädännön mukaista.

– Ensisijaisesti meidän on ymmärrettävä liiketoiminnan luonne, myytävät tuotteet ja liiketoimintakonsepti. Vaikka emme olekaan tuomari siinä, saako jotain myydä vai ei, meidän on oltava tietoisia pelisäännöistä. Pakotteet tuovat uutta kulmaa toimintaan ja meidän on osattava arvioida kokonaisuutta. Vaikka olemmekin lokaali toimija, samat kansainväliset vaatimukset koskevat yhtä lailla meitä.

Kuvassa Paytrailin Compliance Officer Kari Melender.

Mitä Kari Melender antaisi vinkiksi muille yrityksille vaatimusten haltuunottoon?

Vaikka vaatimukset eivät lain mukaan koskisi omaa toimialaa, on silti hyvä ymmärtää niiden tärkeys. Hyvillä toimintatavoilla taataan yrityksen toimintavarmuus.

–  Asiaan kannattaa suhtautua alusta asti huolellisuudella, oli yrityksen koko tai toimiala mikä tahansa, sillä sen tulee varmasti myöhemmin löytämään edestään.

– Vaatimusten ylläpitoon saisi uhrattua omaa aikaa ja rahaa niin paljon kuin haluaa ja siksi hyvä kumppani on tässä avainasemassa. Jo vähimmäisvaatimukset ovat sellaisia, että ne tarvitsevat asiantuntijuutta ja perehtymistä. Mitä isommaksi toiminta skaalautuu, sen laajemmaksi sääntely alkaa ulottua ja velvoitteet kasvaa. Hyvä kumppani, automatisointi ja rajapintaratkaisuiden hyödyntäminen tekevät toiminnasta paljon tehokkaampaa.

Tärkeä apu asiakkaan tuntemisessa ja vaatimusten täyttämisessä ovat Asiakastiedon tarjoamat compliance-palvelut. Asiakastieto auttaa selvittämään edunsaajat ja sen, onko asiakasyrityksessä poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä tai kuuluuko se pakotelistoille.

Paytrail on hyödyntänyt Asiakastiedon ratkaisuja lähes alkuajoistaan lähtien. Nykyään Paytrailin asiakaskuntaan kuuluu yli 19 000 yritystä, joista pääosa on pieniä ja keskisuuria toimijoita.

– Asiakastieto on meille valtava tietovarasto, jonka tiedon määrästä selvitys ei ainakaan jää kiinni.

Tarvitsetko apua compliancen kokonaisuuden haltuunottoon ja varmistamaan, että noudatat kansainvälisiä pakotteita? Lue lisää ja jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä »