Sanktiolistan automaattinen läpikäynti pienentää maineriskiä
Blogi25.02.2025

Valtaosa yrityksistä ja organisaatioista haluaa toimia oikein, eivätkä tarkoituksellisesti tee liiketoimia esimerkiksi Ukrainan-sodan vuoksi sanktiolistoille merkittyjen henkilöiden tai yritysten kanssa. Tällainen toiminta on kuitenkin vahingossa mahdollista, mikäli taustoja ei tutkita tarkasti. Nimiin, jotka sanktiolistoilla luetellaan, liittyy aina maineriski. Kielletystä liiketoiminnasta kiinnijääminen mustaa maineen, vaikka sääntöjen rikkominen ei olisi tahallista. Tähän tosiasiaan suomalaiset yritykset ovat nyt selvästi havahtuneet.
Tunnetko sinä kaikki toimitusketjusi lenkit ja olet varma, ettei siellä ole sanktioiden alaisia toimijoita?
Asiantuntijamme keskustelevat ja tarjoavat ratkaisuja nyt jo päivittäin asiakkaiden tarpeeseen selvittää, ovatko niiden toimitus- tai alihankintaketjuun kuuluvat kumppanit vapaita Venäjä-kytköksistä. Onko kumppaneilla yhteyksiä poliittisesti vaikutusvaltaisiin henkilöihin (PEP) tai ovatko ne kansainvälisillä sanktiolistoilla? Ketä ovat ns. tosiasialliset edunsaajat? Nämä on tiedettävä, jotta voi osoittaa tuntevansa asiakkaansa ja noudattavansa tarkasti lakia rahanpesun estämisestä.
Ovatko lyhenteet PEP, AML ja KYC tuttuja? Tutustu termeihin tarkemmin »
Tarkastusten automatisointi kannattaa
Vielä ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan moni suomalainen yritys koki pystyvänsä tekemään selvitykset käsityönä tai jopa unohtamaan ne kokonaan. Nyt sanktiot laajenevat jatkuvasti ja ”by-the-book” -toimintamalliin sitoutuneet organisaatiot ymmärtävät, ettei kymmenien, satojen tai jopa tuhansien yritysten tietojen tarkistaminen yksitellen ole tehokasta.
Ylhäältä ja ulkoa tulevaa painetta lisää, jos yritys kuuluu kansainväliseen konserniin, tai omistajana on julkinen taho, kuten kunta tai valtio. Myös rahoitusehdoissa saattaa nykyään olla mainintoja tarkastusvelvollisuudesta.
Sanktiolistatarkistukset ja muu asiakkaan tuntemiseen tarvittavan tiedon kerääminen kannattaa ehdottomasti automatisoida osaksi prosessia. Näin asiakasta ei tarvitse vaivata turhilla kyselyillä, moni prosessi nopeutuu ja voit olla varma, että kaikki tarvittavat tiedot on tarkastettu. Tämä voidaan myös jälkikäteen näyttää tehdyksi.
Velvollisuus tai vastuullisuus lähtökohtana
Tehostettu asiakkaan tuntemisvelvollisuus koskee lähtökohtaisesti monia yrityksiä, toimialoja ja kaupankäynnin muotoja. Esimerkkejä ovat pankit, lakitoimistot ja kiinteistönvälittäjät.
Tutustu tarkemmin: Kenellä on tehostettu velvollisuus tuntea asiakkaansa? »
Näiden lisäksi tehostetusti verkostojaan tutkivat nykyään monet muutkin yritykset ja organisaatiot. Ne haluavat toimia vastuullisesti ja varmistaa, että eivät toiminnallaan rahoita hyökkäyssotaa.