Pakotekontrolli on tärkeä osa yrityksen compliance-prosessia
Artikkeli26.02.2025

Compliance tarkoittaa liiketoiminnassa lainsäädännön asettamien velvoitteiden noudattamista. Pankeille se on ollut arkea ja suurten investointien alue jo pitkään, mutta aivan tavallisillekin yrityksille compliance on alkanut konkretisoitua. Niidenkin on osallistuttava esimerkiksi rahanpesun estämiseen.
”Tärkeä compliancen osa-alue on asiakkaan tunteminen. Yritysten täytyy tietää, ketkä heidän asiakasyritystensä taustalla toimivat, jotta liiketoimiin ei lähdetä esimerkiksi kansainvälisillä pakotelistoilla olevien henkilöiden tai yritysten kanssa”, kertoo Compliance Stream Lead Teemu Kettula Asiakastiedosta.
Pakotelistat ja tarve tuntea asiakkaiden omistusrakenne entistä pidemmälle ovat muuttaneet yritysten prosesseja viime vuosina.
”Sota Ukrainassa on luonut yrityksille paineita noudattaa tiukentuneita pakotteita ja muuttanut yritysten mahdollisuuksia mm. idänkauppaan. Yritykset tarkistavat uusien, mutta myös vanhojen asiakkaidensa taustat paljon entistä tarkemmin. Useilla toimialoilla pakotekontrolli on lain mukaan pakollista, mutta monet yritykset tekevät tarkastuksia myös vastuullisuuskulmalla. Ne eivät halua tehdä kauppaa venäläisten toimijoiden kanssa”, Kettula kuvailee.
Videolla Kettula ja Asiakastiedon varatoimitusjohtaja Mikko Karemo selvittävät, mitä compliance-käytännössä tarkoittaa.
Vuonna 2023 kolme Suomeen rekisteröityä yritystä lisättiin yhdysvaltalaisen OFACin pakotelistalle. Niiden epäillään koordinoineen sotatarvikkeisiin liittyvien komponenttien vientiä Venäjälle. Yksi näistä yrityksistä on kasvattanut liikevaihtoaan rajusti viime vuosina, mikä osaltaan kertoo siitä, että idänkauppa ei ole pyrkimyksistä huolimatta tyrehtynyt.
”On hyvä muistaa, että pakotelistoilla olevien kanssa toimiessaan yritys paitsi rikkoo säännöksiä, myös ottaa suuren riskin siitä, että jää ilman rahojaan. Pankit ovat compliancen suhteen erittäin tarkkoja ja pysäyttävät rahansiirrot, jos toinen osapuoli on pakotelistalla”, Teemu Kettula huomioi.
Tavoitteena asiakaskokemuksen vahvistaminen
Tuntemiseen liittyvien tietojen kysyminen asiakkaalta itseltään voi tuntua ikävältä ja se vie myös paljon aikaa. Asiakaskokemuksen merkitys kasvaa niin kuluttajakaupassa kuin yritysten välilläkin. Siksi asiakkaan tuntemisen prosessi toimii sujuvimmin niin, että tiedot tarkistetaan luotettavasti taustalla, asiakasta vaivaamatta.
Asiakastieto tarjoaa dataa ja palveluita kanavissa, joissa asiakkaan on niitä helppo käyttää. Compliance-palveluiden osalta tärkeimpiä palvelutapoja on suorat kyselyt, valvonta ja eräajot.
Teemu Kettulan mukaan compliance-ajattelu on muuttumassa niin, että se aletaan mieltää paitsi velvollisuudeksi, myös mahdollisuudeksi luoda arvoa asiakassuhteeseen. Pankkien kehitystyötä kannattaa muidenkin yritysten seurata.
”Pyritään kustannustehokkuuteen standardoimisen ja prosessien automatisoinnin avulla. Asiakaskokemus paranee tietojen kysymisen oikea-aikaisuudella, relevanttiudella ja tietenkin digitalisuudella. Nämä tekijät lisäävät palveluiden houkuttelevuutta asiakkaiden silmissä. Ideaalisessa asiakaskokemassa palveluntarjoaja ei turhia tietoja kysele, vaan osoittaa tuntevansa asiakkaansa ja pystyvänsä palvelemaan tätä parhaiten.”
Tarvitsetko apua compliancen kokonaisuuden haltuunottoon ja varmistamaan, että noudatat kansainvälisiä pakotteita? Lue lisää ja jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä »